Nakoupíte, BILLA, Lidl, Kaufland ostrouhají. Novinka, když chcete maso, ovoce nebo pečivo

05.05.2023 9:50 | Ze sítí

V Česku je posledních týdnech hlavním tématem cena potravin, která je opravdu vysoká. Minimálně v porovnání s Polskem, ale např. i s Rakouskem. Šéf Zemědělského svazu Martin Pýcha se pokusil vysvětlit, proč jsou polské potraviny o tolik levnější než české. O slovo se přihlásila i Agrární komora ČR, která uhodila na obchodní řetězce. A to i přes Úřad na ochranu hospodářské soutěže. Současně se tu otevírá cesta, jak řetězce obejít, a nakoupit si bez nich.

Nakoupíte, BILLA, Lidl, Kaufland ostrouhají. Novinka, když chcete maso, ovoce nebo pečivo
Foto: Radim Panenka
Popisek: Sváteční nákupy? Košíky lidí spíše zely prázdnotou

Kdo může za vysoké ceny potravin v Česku? Toť otázka, která v posledních měsících hýbe republikou. Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR má jasno:

„Ceny potravin v Česku nahoru tlačí nebývalé zdražování českých velkozemědělců. Ostatně i ČSÚ upozorňuje, že loňský rok pro ně byl superziskový. Vysvětlí tyhle nárůsty na dnešní tiskovce ministr Nekula?“ ptal se na konci března Prouza.

Tomáš Prouza promlouvá

Jenže Agrární komora ČR nabízí na celou věc zcela jiný pohled. A Tomáše Prouzu přitom nešetří. Upozorňují, že obchodní řetězce, které Prouza zastupuje, tlačí na české zemědělce, aby prodávali své produkty co nejlevněji. Pokud jim totiž čeští zemědělci nabídnou své produkty za konkrétní cenu, řetězec může vyrukovat s tím, že zemědělec musí zlevnit, protože pokud nezlevní, mohou si najít jiného dodavatele, třeba i z jiné země. A uvedený produkt zabalí do obalu své soukromé značky. Například K-Jarmark od Kaufland Česká republika, Pilos od Lidl Česká republika nebo Clever od BILLA Česká republika.

„Od našich členů máme informace, že obchody plíživě snižují objednávky zavedených značkových výrobků a nahrazují je těmito svými privátními značkami, které si nechávají dodávat za co nejnižší cenu. Pokud dodavatel nepřistoupí na jejich nátlakové, nadiktované a neférové podmínky, jednoduše jej takzvaně vylistují a vymění za jinou firmu. Třeba i zahraničního producenta. Obchodní řetězce tak diskriminují tradiční výrobky domácích producentů, které pak v regálu slouží pouze jako zdánlivě předražená stafáž pro zlepšení prodejů potravin jejich privátních značek. A vše pak v médiích obhajuje lobbista supermarketů Tomáš Prouza ze Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR jako zalité sluncem, navíc úžasně pročeské a prozákaznické. Vymýšlení argumentů pro obhajování nenasytnosti a chamtivosti obchodních řetězců jde panu Prouzovi opravdu skvěle,“ zaznělo od Agrární komory ČR.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Mgr. Jana Pastuchová byl položen dotaz

Obezita u dětí

Dobrý den, jestli vás chápu dobře, nejste zastánkyně změny stravování dětí ve školách. Zajímalo by mě, jak byste vy a ANO přistupovali k problému, že je čím dál víc obézních dětí? Nebo byste to vůbec neřešili a nechali to primárně na rodičích?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Já bych na jednoho viníka ukázal , Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskusekamenožrout zelený , 05.05.2023 12:21:20
je to vláda, která má jako jeden z nejdůležitějších úkolů udržovat ekonomickou stabilitu. Místo toho se stará jen o to, aby náhodou nešlápla akcionářům ČEZu, solárním baronům a zahraničním investorům na kuří oko ....

|  15 |  0

Další články z rubriky

„Jsem zhnusen.“ Ale ne z chování řidiče. Šéf odborové rady k Ukrajincům vyhozeným z tramvaje

15:45 „Jsem zhnusen.“ Ale ne z chování řidiče. Šéf odborové rady k Ukrajincům vyhozeným z tramvaje

Incident v tramvaji číslo 7 skončil rozvázáním pracovního poměru s řidičem, který chtěl z přepravy v…