„Aero je jednou z nejsilnějších českých značek a pojmem, který v mnoha lidech oprávněně vzbuzuje národní hrdost. Aero má nejen skvělou minulost, ale především také obrovský potenciál do budoucna. Chceme navázat na tradici společnosti a navrátit jí věhlas na českém i světovém trhu. Budeme rozvíjet všechny tři pilíře činnosti Aera, podporu uživatelů letounů z produkce firmy, spolupráci s velkými světovými leteckými výrobci a samozřejmě i projekt L 39NG,“ uvedl majitel OMNIPOLU Richard Háva.
Sílu Aera Vodochody si uvědomuje i současný ministr obrany Lubomír Metnar a propagaci česko - maďarské společnosti dělá i po světě. V rozsáhlém rozhovoru pro Hospodářské noviny tento týden například uvedl:
„Určitě ano. Když jezdíme po světě, Aeru Vodochody a jeho letadlu děláme propagaci. Vím, že projevil zájem Senegal. Uvidíme, jak to tam bude s financováním. Propagoval jsem ho i na cestách v Indii a v Indonésii. Maďarská strana podle mě do toho vstupovala s tím, že chce stejné letouny také koupit. Může se vytvořit nový visegrádský, středoevropský koncept výcviku na těchto letadlech.”
Letadlo L-39NG i firmu Metnar považuje za kvalitní. Podle ministra má i česká armáda v plánu tento letoun koupit, protože aktuálním strojům, na kterých probíhá výcvik pilotů, končí životnost. Metnarovo ministerstvo s OMNIPOLEM čile spolupracuje. Náš zdroj z ministerstva, jehož identitu ParlamentníListy.cz znají, nám k tomu řekl: „Někdy nám přijde, že OMNIPOL je místním favoritem, nebylo by na tom ani tak nic špatného, kdyby poslední zakázky, nebyly spíše pro ostudu. Proto nechápu, proč pan ministr veřejně a ve světě OMNIPOL podporuje.”
O čem je řeč?
Připomeňme, že OMNIPOL letos již jednu zakázku na dodání letadla vyhrál. Jednalo se o nákup malého letadla pro přepravu ústavních činitelů. OMNIPOL tehdy nabídl ministerstvu tryskáč Global 5000 kanadského výrobce Bombardier. Předpokládaná cena byla 661 milionů korun bez DPH. Zakázka však byla zrušena. Letadlo, které OMNIPOL nabízel, v minulosti vlastnila ruská společnost, která sídlí v Moskvě. Tento stroj byl naposledy registrován v leteckém rejstříku na Kajmanských ostrovech a společnost, které stroj patřil, měla sídlo v daňovém ráji na Britských Panenských ostrovech.
Nebyla to však jediná zakázka OMNIPOLU, která letos vyvolala pozdvižení. Nedávno se řešila kauza nákupu armádních pasivních radarů VERA NG od pardubické společnosti ERA spadající do holdingu OMNIPOL. Nákup dvou pasivních radarů stojí ministerstvo obrany jeden a půl miliardy, ačkoli se počítalo s poloviční cenou. Média tehdy upozornila, že prakticky tentýž radarový systém před pár lety koupilo od stejné společnosti i NATO, které zaplatilo dokonce třikrát méně, než má platit česká armáda.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový