Politolog: Kampani dominovala snaha ukázat se jako změna

28.09.2018 21:03 | Zprávy

Kampani před letošními komunálními a senátními volbami dominovala snaha kandidátů ukázat nezávislost a představit se jako nositelé změny. Chybělo naopak dříve obvyklé vzájemné vymezování vlády a opozice, strany se častěji vymezují přímo proti osobě premiéra Andreje Babiše (ANO), řekl ČTK politolog Ladislav Mrklas z vysoké školy Cevro Institut. Podle něj byla kampaň také velmi roztříštěná, napsala ČTK.

Politolog: Kampani dominovala snaha ukázat se jako změna
Foto: Hans Štembera
Popisek: Reklamní kampaň v ulicích Prahy před nadcházejícími komunálními volbami

„Dominuje tomu zdůrazňování nezávislosti a hesla jako změna, šance. To znamená, ukázat se jako nějaká nová síla. Používá to i řada lidí, kteří už ty funkce dávno zastávali a přišli o ně,“ řekl Mrklas. Obzvlášť patrné je to podle něj v komunálních volbách v městských částech Prahy, kde řada bývalých starostů kandiduje za nově vytvořené subjekty.

„Už před čtyřmi lety i ve velkých městech kandidovala celá řada subjektů nezávislých, různých nových uskupení a podobně. Ten trend není nový, ale je ještě výrazně posílený,“ uvedl politolog.

Novinkou proti předchozím volbám je podle Mrklase skutečnost, že z letošní kampaně do značné míry vymizelo vzájemné vymezování vlády a opozice. „Sice dnes existuje vláda, která má důvěru, ale je to vláda problematicky většinová, takže se ještě víc rozostřily kontury mezi vládou a opozicí. Takže se nehraje kampaň ‚na vině je vláda‘ versus opozice. Ale je to možná Babiš versus všichni ostatní,“ řekl.

Politolog si všímá i roztříštěnosti kampaně. „Pramení z toho, že i sama politická scéna je roztříštěná. Do toho ještě vstupují stovky nezávislých kandidátů a místních koalic, a to nejenom v komunální politice, ale i v té senátní,“ uvedl Mrklas. Roztříštěnosti podle něj nahrává také to, že si řada kandidátů vede individuální kampaň.

V důsledku roztříštěnosti se kampaň také ve větší míře přesouvá na sociální sítě, což mění i její podobu proti minulosti. „Za čtyři roky internet ještě více posílil a ještě více ji individualizoval,“ řekl. Podotkl, že přesouvání kampaně na sociální sítě bylo patrné už před čtyřmi lety, ovšem nyní se tento trend prosazuje mnohem silněji.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

Tomio Okamura byl položen dotaz

Pozice ministra vnitra

Dobrý den pane Okamuro, Zajímalo by mě, kdybyste hypoteticky byl na pozici ministra vnitra, pod kterého také spadá Česká pošta, na co byste se zaměřil? Bylo by to na kvalitu této služby? Podle mě jde Česká pošta do pr... Nejen že za Rakušana došlo ke zhoršení dostupnosti a snížení počtu poboček, ale...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Neskutečně drahý.“ Plyn z USA Iloně Švihlíkové nevoní. Z dobrého důvodu

22:05 „Neskutečně drahý.“ Plyn z USA Iloně Švihlíkové nevoní. Z dobrého důvodu

Ekonomka Ilona Švihlíková v rozhovoru pro XTV předestřela svá očekávání od roku 2025, která rozhodně…