Skončily dotace, prodej elektromobilů sletěl dolů. „Donutit lidi, aby...“

20.09.2023 11:21 | Monitoring

Britský premiér Rishi Sunak vyloučil odložení navrhovaného zákazu prodeje nových benzinových a naftových automobilů od roku 2030. Jenže podle konzervativního týdeníku The Spectator klesá zájem řidičů o nákupy elektroaut. Z několika důvodů. Až čtvrtina Britů prý nemá soukromou garáž, kde by mohla vůz nabít. Publicista vidí cestu, jak to změnit, jenže i tu prý britská vláda zakázala. A i kdyby ji povolila, nastanou podle všeho další problémy…

Skončily dotace, prodej elektromobilů sletěl dolů. „Donutit lidi, aby...“
Foto: Autodrom Most
Popisek: Kurz bezpečné jízdy s elektromobilem na Autodromu Most

Společnost výrobců a obchodníků s automobily (SMMT) eviduje, že za prvních osm měsíců roku 2023 se prodalo 193 221 čistě elektrických vozů, což je o 40 % více než ve stejném období roku 2022.

Publicista a sloupkař Ross Clark v konzervativním týdeníku The Spectator však upozornil, že prodej elektromobilů táhnou hlavně firmy. Běžní řidiči se v nákupu elektroaut nepřetrhnou. „V první polovině roku si elektromobil koupilo 37 000 soukromých kupujících, což je o 41 800 méně než o rok dříve,“ napsal Clark. „Je bolestně zřejmé, že elektromobily se zatím neprodávají samy o sobě. Mohou se prodávat díky štědrým dotacím, ale ty nyní skončily a kupující se kritičtěji dívají na problémy spojené s vlastnictvím elektromobilu: konkrétně na vyšší pořizovací cenu, krátký dojezd, dobu potřebnou k dobití a nedostatečnou dobíjecí síť,“ pokračoval.

Další problém podle Clarka je, že čtvrtina Britů nevlastní garáž a nemají auto kde nabíjet. Nemluvě o ceně elektromobilu. Doteď šlo o zboží spíše pro bohatší zákazníky.

„Zřejmým řešením by bylo umožnit motoristům, aby se postupně přiklonili k elektromobilům prostřednictvím hybridů. Potíž je v tom, že vláda slíbila, že od roku 2035 zakáže i jejich prodej. V důsledku toho byl průmysl odrazen od vývoje konceptu hybridu,“ posteskl si publicista s tím, že elektromobil s malým benzinovým motorem by umožnil během delších cest elektrobaterii dobít, a tím zvýšit dojezd z 50 mil např. na 500 mil, což by elektromobily učinilo zajímavějšími pro britské zákazníky.  

Podle serveru Euronews však příklon k elektromobilům nemusí být nejlepší cestou v boji proti globálnímu oteplování. Vlády sice tlačí spotřebitele, aby investovali do čistších vozidel s elektrickým pohonem, ale podle Parise Marxe, autora knihy „Road to Nowhere – Cesta nikam“, se tyto společnosti ve svém technologickém přístupu mýlí.

„Aby bylo možné vytvořit elektromobil, je třeba vytěžit spoustu nerostů a mnoho z toho se bude i nadále dít na globálním jihu. A tyto doly mají neuvěřitelné dopady na životní prostředí a zdraví v místech, kde existují,“ vysvětlil Marx.

Pokud se má skutečně něco změnit, pak je to podle Marxe uvažování lidí o tom, jak se budou přesouvat z místa na místo. Místo toho by ve městech mohli využít městskou hromadnou dopravu, jezdit na kole a také chodit pěšky.

 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Miloš Polák

Ing. Marie Pošarová byl položen dotaz

zloba

souhlasím s vámi, že někteří lidé dokáží být opravdu zlý. Nemyslíte ale, že za to můžete i vy politici? Vždyť se kolikrát stačí podívat, jak se vzájemně urážíte vy, a to by jeden čekal, že budete na úrovni. A k té pomoci, je to od vás hezké, ale možná by stálo za to to nevyužít pro svůj prospěch. Kd...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Poznatek, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskusesafec , 20.09.2023 12:18:39
Dotace a různé další výhody byly důvodem, proč si některé firmy a zámožnější část obyvatelstva eletromobily pořizovali. Pokud se dotace a výhody zruší, tak si elektromobily budou kupovat jen státní organizace a neziskovky, které je dostávají darem.

|  6 |  0

Další články z rubriky

Jen Eskymáky tady nemáme. Verbež! Mnoho Ukrajinců si myslí, že jsou šlechta. Mladá Boleslav se možná mění ve velký bolehlav

4:40 Jen Eskymáky tady nemáme. Verbež! Mnoho Ukrajinců si myslí, že jsou šlechta. Mladá Boleslav se možná mění ve velký bolehlav

„Zvlášť ‚úkáčka‘ si myslí, že jim to tady úplně patří, že jsou šlechta. Prý bojujou za naši demokrac…