Za přebytkem rozpočtu je prý ekonomický růst i minimální investice

26.12.2016 12:32 | Zprávy

Pololetní přebytek státního rozpočtu není výsledkem zlepšeného hospodaření, ale způsobil ho především růst ekonomiky, který se projevil vyšším výběrem daní, a také meziroční pokles výdajů na investice. Uvedl to prezident Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslav Kala ve stanovisku NKÚ ke zprávě vlády o pololetním hospodaření státního rozpočtu.

Za přebytkem rozpočtu je prý ekonomický růst i minimální investice
Foto: Hans Štembera
Popisek: Peníze, ilustrační foto

K 30. červnu vykázal rozpočet přebytek téměř 41 miliard korun, což byl nejlepší červnový výsledek od roku 1993, připomíná ČTK.

Na celý letošní rok je schválen schodek 70 miliard korun. Ke konci listopadu ovšem hospodařil stát s přebytkem 55,5 miliardy korun a ministr financí Andrej Babiš (ANO) uvedl, že není pochyb o tom, že na konci roku bude mít ČR nejlepší výsledek státního rozpočtu za posledních 20 let. Případný přebytek chce vláda použít na snížení státního dluhu.

Podle prezidenta NKÚ však letošní celoroční výsledek ovlivní právě pokles objemu peněz na investice v řádu desítek miliard korun. Jen v pololetí klesly investice meziročně o téměř 15 miliard korun a k 30. září téměř o 37 miliard korun.

Na jedné straně uvedl, že příčinou současného ekonomického růstu je stabilní spotřeba domácností, kde se odráží růst mezd a větší jistota získání zaměstnání, a také růst vývozů. „Oproti tomu je však nutné zmínit, že ze strany vlády České republiky nedochází k požadované podpoře hospodářského růstu formou veřejných investic, a to zejména kvůli nedostatečné připravenosti strategických projektů dopravní infrastruktury,“ dodává Kala.

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) už v polovině září při sněmovních interpelacích připustil, že letošní čerpání investic může být nižší než loni. Některé resorty podle něj nejsou schopny přidělené peníze účinně vyčerpat. V prosinci při představování hlavních vládních priorit uvedl na předním místě zahájení klíčových dopravních staveb. Parlament letos v létě schválil zákon, který umožní zahájit desítku důležitých dopravních staveb bez nutnosti opakovat pro ně posudek vlivu stavby na životní prostředí, tzv. EIA.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Ing. Zuzana Ožanová byl položen dotaz

náměstci

Dobrý den, nemyslíte, že není problém jen v počtu náměstků, ale celkově? Nač potřebujeme tolik ministrů, ale třeba i zákonodárců? Já myslím, že kdyby jich bylo třeba o 1/3 míň, klidně i o polovinu, nic by se nestalo. A vůbec nač je třeba tolik úředníků, poradců a bůh ví koho ještě? Není tohle cesta,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Do posledního Ukrajince.“ Zní, protože Bílý dům chce poslat do války osmnáctileté

22:10 „Do posledního Ukrajince.“ Zní, protože Bílý dům chce poslat do války osmnáctileté

Ukrajina čelí tlaku ze strany Bidenovy administrativy, aby zvýšila počet vojáků snížením věku pro od…