Jaroslav Michal: Aero v rukou Maďarů?

07.06.2020 14:52 | Zprávy

Po dlouhých spekulacích začíná být jasno. Největšího tuzemského výrobce letadel Aero Vodochody má získat maďarsko-česká skupina podnikatelů.Ta vystřídá dosavadního majitele, Pentu Investments.

Jaroslav Michal: Aero v rukou Maďarů?
Foto: aero.cz
Popisek: Bojové letouny - ilustrační foto

Omnipol i Orbán

Aero Vodochody po 13 letech mění majitele. Do akvizice nečekaně vstupuje maďarský investor, navíc blízký kontroverznímu Viktoru Orbánovi. 
Maďarský premiér údajně osobně podporuje myšlenku vytvořit silného domácího výrobce vojenského arzenálu a Aero by mělo být jeho důležitou součástí.

Lobbista a finančník András Tombor a jeho soukromý fond by měli mít v Aeru něco přes 50 procent. ZDE

Druhou, menší část, pak má vlastnit Omnipol. Což není tak překvapující, podnik RIcharda Hávy kolem Aera kroužil už minulý rok. Problém je v tom, že finanční zdroje Omnipolu jsou už tak napjaté a že je pro něj tato akvizice velkým soustem. Možná i proto se na scéně objevuje i nové jméno investora, který by měl Omnipolu finančně krýt záda - PPF Petra Kellnera. Právě skupina nejbohatšího Čecha by měla Omnipolu pomoci s financováním. Za svoji pomoc bude mít PPF v ruce opci na nemalý vlastnický podíl, kterou může za určitých podmínek vůči Omnipolu uplatnit.

Akvizice Aeru zakázky nezíská

To, že do obchodu vstupuje právě Omnipol, je celkem logické. Do vývoje nového letounu L-39 NG vložil přes miliardu korun, chce si tedy svoji investici ohlídat. Ale ani tak mohutná transakce nepomůže Aeru se zakázkami. To se trvale potácí na hranici přežití kvůli špatné strategii zvolené bývalým italským vedením. To vsadilo vše jen na jednu kartu - nový bojový letoun L-39 NG měl být chloubou a pomoci Aeru dostat se z krize. Stal se ale pravý opak. Aero skončilo v červených číslech. Svůj díl na neúspěchu má  i Omnipol, který sliboval proniknutí na zahraniční trh. Dosud se ale neprodal jediný letoun. ZDE

Potíže s prodejem L-39NG mají příčinu především v obrovské konkurenci výrobců cvičných letadel z větších států, a také ve vysokém podílu amerických součástek, konkrétně motoru, kvůli kterému musí mít každá zakázka posvěcení amerických orgánů.

Ta samá situace se již v minulosti vyskytla u prodeje nepotřebných letounů L-159 z výzbroje české armády, které se Omnipol dlouhodobě a neúspěšně snažil uplatnit na trhu. Nakonec došlo k vývozu do Iráku v režimu vláda-vláda. Souhlasit museli nejen Američané, ale i Britové, protože L-159 měla ve výbavě britský radar: ZDE

Tak jako tak faktem zůstává, že jde  o velmi náročný obchod, který přesahuje současné možnosti Omnipolu. Kvůli  finanční neschopnosti realizovat osobně tak náročnou transakci, se otevřela nepříliš průhledná maďarská cesta, která vede až ke kontroverznímu Viktoru Orbánovi. Navíc ani v tomto případě Omnipol absolutně nezvládl komunikaci. Tak zásadní informace o prodeji největšího podniku obranného průmyslu by neměla  uniknout před slavnostním podpisem.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Myslíte, že zvýšení trestů pro pašeráky stačí?

Podle mě jsou téměř nepostižitelní, protože se je málokdy podaří vůbec chytit. Ale když jste toto téma nakousla, tak jaké tresty jim hrozí teď a jaké navrhujete? A máte taky nějaký účinný plán, jak ochránit naše hranice? A co si vůbec myslíte, že teď bude, když Asadův režim padl? Je to dobře nebo ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Obvinění z rasismu jako taktický prvek ve hře

15:57 Jiří Paroubek: Obvinění z rasismu jako taktický prvek ve hře

Minulý týden ve čtvrtek jsem navštívil fotbalový zápas Evropské ligy mezi Slavií a Anderlechtem Brus…