Hlavním důvodem řádově nižšího přebytku státního rozpočtu je „vyschnutí“ přílivu prostředků z rozpočtu EU. Loni se ještě v číslech promítalo dočerpávání peněz spadajících do programového období 2007 až 2013. Letos se zase ještě nestačil projevit přítok peněz z rozpočtu EU související s běžícím programovým obdobím 2014 až 2020. Česká republika doplácí na nedostatečnou připravenost investičních projektů, které by splňovaly kritéria pro spolufinancování z prostředků EU. Podnikatelské subjekty také odrazuje přílišná administrativní náročnost celého procesu žádání o evropské peníze. Odhlédneme-li od evropských peněz, jak na výdajové, tak příjmové straně, je ovšem letošní výsledek lepší než ten vykázaný v únoru 2016. Příznivě se projevuje v prvé řadě poměrně citelný meziroční nárůst inkasa DPH, k němuž navíc dochází navzdory letošnímu snížení DPH na stravovací služby z 21 na 15 procent. Růstu inkasa DPH natolik výrazný, že jej nelze vysvětlit pouze vzestupem ekonomické aktivity související s obecným hospodářským růstem. Dochází tedy k zefektivňování mechanismu samotného výběru daní, zatím zejména díky institutu kontrolního hlášení.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV