Rekordně vysoká zaměstnanost, rekordní důvěra spotřebitelů, rekordům se blížící míra nezaměstnanosti a silný růst nominálních a výsledně i reálných mezd. To jsou ve zkratce hlavní důvody toho, pro české domácnosti utrácejí a to ve velké míře především za tzv. zbytné statky.
Silný růst maloobchodních tržeb pokračoval i na začátku letošního roku. Konkrétně v lednu tržby vzrostly o 0,8 % oproti prosinci, samozřejmě po sezonním očištění. Meziročně růst činil velmi solidních 8,2 %.
Rekordně vysoká zaměstnanost, rekordní důvěra spotřebitelů, rekordům se blížící míra nezaměstnanosti a silný růst nominálních a výsledně i reálných mezd. To jsou ve zkratce hlavní důvody toho, pro české domácnosti utrácejí a to ve velké míře především za tzv. zbytné statky.
Není žádným překvapením, že v lednu pokračoval dvouciferný meziroční růst prodejů přes internet a prostřednictvím zásilkové služby (23,8 %). Pokračuje tak dlouhodobý trend přesunu prodejů z kamenných obchodů na internet. Nejrychleji však v lednu rostly tržby za počítače (32,6 %), kde velkou roli sehrály povánoční výprodeje. Až na výjimky, jako prodeje výrobků pro kulturu, sport a rekreaci, se však v lednu dařilo všem segmentům maloobchodu.
Silný růst maloobchodních tržeb bude pokračovat i v dalších měsících letošního roku, což se promítne i v silném příspěvku spotřeby domácností do růstu HDP. V souhrnu za letošní rok lze očekávat růst maloobchodních tržeb o šest procent.
Miroslav Novák
finanční analytik
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV