Spotřebitelé se sice do obchodů začínají vracet, ale nadcházející měsíce budou spíše ve znamení opatrnosti, než přehnaného spotřebitelského apetitu. O tom, že si řada domácností uvědomuje vážnost situace svědčí i prudký pokles dubnové spotřebitelské důvěry a zvyšující se obavy spotřebitelů o jejich finanční situaci.
Maloobchodní tržby v březnu podle předpokladů zažily strmý pokles. V meziměsíčním srovnání tržby obchodníkům poklesly o 12,2 % a v meziročním srovnání o 8,9 %, respektive o 9,3 % po očištění o kalendářní vlivy.
Vzhledem k mimořádným okolnostem, když řada obchodů byla až na výjimky od 14. března nuceně zavřena, je březnové výsledky maloobchodu velmi obtížně hodnotit ve smyslu – je pokles maloobchodu s ohledem na dané podmínky vlastně dobré či špatné číslo? Kromě toho, že řada obchodů byla ve druhé polovině zavřena nebo byl jejich provoz výrazně omezen, tak první polovina března byla pro změnu zkreslena předzásobením domácností potravinami a drogistickým zbožím.
Detailnější pohled na březnový maloobchod ukazuje, že tržby za nepotravinářské zboží poklesly po očištění meziročně o 18,5 %, zatímco tržby za potraviny vzrostly o 4,9 %. Prodeje potravin obecně vykazují o poznání stabilnější hodnoty, než nepotravinářské segmenty maloobchodu a celkově je prodej potravin méně svázaný s hospodářským cyklem než tzv. zbytné statky. V první polovině března navíc panovaly mezi spotřebiteli obavy o dostupnost potravin a řada domácností se proto předzásobila. To však platilo primárně pro supermarkety, zatímco specializované prodejny potravin vykázaly v březnu pokles tržeb o 17,3 %.
Nejrychleji rostly v březnu tržby internetovým prodejcům, když extrémně posílil zájem domácností o nákupy přes internet. Téměř dvouciferný růst tržeb vykázaly v březnu i lékárny a drogerie. Výrazný pokles tržeb naopak zaznamenali prodejci oděvů a obuvi, prodejci sportovního zboží či prodejci počítačů.
Duben přinese další pokles maloobchodních tržeb. Po celý duben byla řada obchodů i nadále uzavřena, a navíc již domácnosti nenakupovali ve velkém potraviny, jako na začátku března. Březnový pokles maloobchodu se negativně promítne i do celkového výkonu domácí ekonomy za 1. čtvrtletí skrz slabší spotřebu domácností. To samé lze očekávat i ve 2. čtvrtletí.
Návrat maloobchodních tržeb na „předkoronavirové“ úrovně bude nějakou dobu trvat. Spotřebitelé se sice do obchodů začínají vracet, ale nadcházející měsíce budou spíše ve znamení opatrnosti, než přehnaného spotřebitelského apetitu. O tom, že si řada domácností uvědomuje vážnost situace svědčí i prudký pokles dubnové spotřebitelské důvěry a zvyšující se obavy spotřebitelů o jejich finanční situaci.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV