Zatímco však v roce 2020 jej trápily odstávky výroby a lockdowny prodejců, od loňského roku je automobilový průmysl ve vleku nedostatku importovaných komponent, především čipů, k nimž se zřejmě přidají další komplikace způsobené válkou na Ukrajině.
Slabé prodeje tedy rozhodně nejsou primárně výsledkem nezájmu spotřebitelů a firem, ale stále ještě omezené nabídky nových vozů, na které zákazníci často dlouho čekají. Automobilky se přitom v posledních letech musejí vypořádávat nejenom s nedostatkem vstupů, ale i zpřísňující se regulací a prudce rostoucími náklady na suroviny a energie.
Podíváme-li se na výsledky prodejů v ročním vyjádření, trh se už přibližuje minimu dosaženému v létě 2013. Tehdy se ve dvanáctiměsíční kumulaci prodalo v zemích EU necelých 9,5 mil. vozů, zatímco v dobách největší slávy to bylo 13,3 mil. Nabídkový šok na trhu s automobily pokračuje a není proto žádným překvapením, že se odráží i na secondhandovém trhu, kde v řadě zemí (vč. ČR) rychle rostou ceny ojetin.
Při pohledu na jednotlivé skupiny výrobců je zřejmé, že se až na výjimky jejich prodeje v prvních dvou měsících letošního roku snížily. V absolutních číslech vykazuje největší pokles Stellantis (-17,5 %). Mezi ty, kteří v současné situaci naopak rostou, patří Hyundai a Toyota, jež mají výrobní závody i v ČR.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV