Platforma pro sociální bydlení: Vláda chce 16 miliard pro zaměstnanost utratit za beton. Ohrožena je řada základních veřejných služeb

12.10.2020 12:52 | Zprávy

Vláda České republiky má ve čtvrtek 15. října projednat Návrh rozdělení alokace pro Českou republiku v programovém období 2021–2027 mezi operační programy. Tento dokument má po schválení ze strany EU stanovit rámec pro čerpání evropských peněz na další období. Návrh hodlá také o 16 miliard snížit podporu programu OPZ+, který se zaměřuje na podporu sociálních služeb a zaměstnanosti.

Platforma pro sociální bydlení: Vláda chce 16 miliard pro zaměstnanost utratit za beton. Ohrožena je řada základních veřejných služeb
Foto: Platforma pro sociální bydlení
Popisek: Platforma pro sociální bydlení

Z EU fondů se již nyní hradí řada základních veřejných služeb a mandatorních výdajů státu, projekty ovšem mimo jiné také pomáhají řešit dopady pandemie COVID-19, které se budou dále prohlubovat.

Svůj nesouhlas s návrhem již vyjádřily některé kraje a ministerstva či Unie zaměstnavatelských svazů nebo ČMKOS. Platforma pro sociální bydlení se k těmto aktérům přidává.

„Změny navržené v dokumentu jsou neopodstatněné, nejsou v souladu s dosud schválenými strategiemi a dokumenty a mohou mít vážný dopad na kvalitu života v ČR,“ odmítá navržené úpravy alokací předseda Platformy pro sociální bydlení Štěpán Ripka. Současný upravený návrh počítá se snížením podílu ESF+ na celkové alokaci z původně navržených 14 % na 10 %. Takové snížení má největší dopad na program OPZ+, jehož alokace by se měla snížit o 600 mil. EUR z 1,6 mld. EUR na 1 mld. EUR. „Vláda nemá v souvislosti s přesuny prostředků žádný plán, jak takto pokrácené peníze využít efektivně a které problémy řešit prioritně,“ dodává Štěpán Ripka. Prostředky, které česká vláda nepřidělí z ESF+, bude přitom muset pokrýt z vlastních zdrojů, anebo je zásadně omezit.

„Intervence z ESF+ řeší především sociální kohezi společnosti, jak v oblasti zaměstnanosti, tak sociální integrace a vzdělávání. S ohledem na současnou situaci vyvolanou epidemií COVID-19 lze v příštích letech oprávněně očekávat pokles růstu ekonomiky, případně i její propad, což bude mít dopad na ekonomickou situaci řady obyvatel,“ říká ředitel Platformy pro sociální bydlení Vít Lesák a dodává, že již nyní je bezmála desetina populace ČR ohrožena příjmovou chudobou (ZDE). Platforma pro sociální bydlení proto požaduje buďto ponechat alokace do fondů OPZ+ beze změn na původní částce 1,6 mld. EUR, nebo je krátit poměrně. V takovém případě by výsledná částka proporčně odpovídala celkovému krácení a zachovala poměr 8,3 % z celkové alokace, byla by tedy stanovena ve výši 1,48 mld. EUR.

Intervence z ESF+ čerpané především prostřednictvím OPZ+ přispívají k řešení problémů, u nichž v programovém období 2021–2027 hrozí jejich reálné prohloubení. Jedná se o podporu fungování sociálních služeb, programů na zajištění dostupného bydlení, programů na podporu zaměstnanosti. „Pokud dojde k výraznému omezení prostředků z tohoto fondu, je potřeba jasně stanovit, jaké intervence budou poníženy či zrušeny a z jakých jiných veřejných prostředků budou financovány, ať už půjde o krajský či státní rozpočet,“ připomíná Vít Lesák.

Fondy OPZ navíc dosud fungovaly velmi dobře. Na konci roku 2016 byla vyčerpána téměř polovina prostředků z OPZ (ZDE), na konci roku 2017 byl rozpočet OPZ již ze dvou třetin přidělen na jednotlivé projekty (ZDE). Zároveň se podařilo o rok dříve splnit povinný milník čerpání. I na konci roku 2019 bylo čerpání programu OPZ hodnoceno jako úspěšné (ZDE) a program byl i z pohledu MMR hodnocen jako program s „nízkou mírou rizika“. „Je tedy otázka, proč krátit něco, co dlouhodobě funguje,“ podotýká Štěpán Ripka. Dalším důvodem zachování alokace je stárnutí populace a nová možnost financovat ze zdrojů ESF+ také projekty pro seniory.

Návrh dále předpokládá přesun 25 % prostředků z ESF+ do Fondu soudržnosti (FS) zaměřeného na rozvoj infrastruktury, přičemž tento přesun není nijak argumentovaný. Transparency International přitom upozorňuje, že přesun prostředků z evropských fondů do infrastrukturních projektů může zvýšit riziko korupce (ZDE). „Není nijak prokázána nadbytečnost investic do lidí a naopak nedostatečnost investic například do dopravních staveb. Tento přesun je neopodstatněný, zvláště v situaci, kdy se do FS nepřesouvají žádné prostředky z EFRR, ale pouze prostředky z ESF+. S oběma přesuny zásadně nesouhlasíme,“ uzavírá za Platformu pro sociální bydlení Štěpán Ripka.

Návrh rozdělení alokace pro Českou republiku v programovém období 2021–2027 mezi operační programy ZDE

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Adéla Šípová byl položen dotaz

předseda

Dobrý den, co vím, tak Vy jste Hřiba za předsedu nechtěla. Je nějaká možnost, jak ho můžete ve straně odvolat? Nemyslíte, že ji svými skandály, ale i neschopností řešit problémy s dopravou v Praze jen poškozuje? A nemyslíte, že to, že už není předsedou Bartoš může mít pro stranu fatální důsledky? On...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dominik Rusinko: Český průmysl zakončil rok pesimisticky

13:57 Dominik Rusinko: Český průmysl zakončil rok pesimisticky

Podmínky v tuzemském průmyslu se na konci roku znovu zhoršily. Index nákupních manažerů (PMI) pokles…