Rudolf Mládek: Kolik musí zemřít lidí, aby se věci na železnici začaly konečně řešit?

10.09.2020 12:52 | Zprávy

Zrekapitulujeme, že tento týden se vlak u Domažlic srazil se servisním strojem s následkem dvaceti zraněných, den na to mohlo dojít k dalšímu neštěstí na přejezdu v Zábřehu na Moravě. Přes přejezd ve městě přejel rychlík Českých drah, aniž by svítila výstražná světla a spustily se závory. Posádka vlaku i cestující měli protentokrát štěstí.

Rudolf Mládek: Kolik musí zemřít lidí, aby se věci na železnici začaly konečně řešit?
Foto: Archiv Rudolfa Mládka
Popisek: Rudolf Mládek

Ale už se to štěstí na českých železnicích pokouší příliš dlouho a série nehod z poslední doby o tom vypovídá. Zdá se, že ani bezpečnostní komise, které předsedá ministr dopravy Havlíček zatím nenašla tu správnou cestu, aby k nehodám a ohrožení na českých železnicích nedocházelo, nebo alespoň nedocházelo v takovém kritickém množství.

Je zjevné, že stav není v pořádku a prokazuje se, že ani za řadu měsíců ke zlepšení nedošlo. To ale už nemůže být až taková náhoda a vedoucími činiteli opakovaně skloňovaný lidský faktor jako viník všeho neobstojí. Stejný faktor působí v každém módu dopravy, ale je to železnice, která v množství mimořádných událostí drží letos velmi smutný primát. Po tolika měsících nehod a malérů by všude v sousedních státech a v Evropské unii padaly pomyslné hlavy vedoucích pracovníků, protože téměř vždy se prokázalo, že chyba začíná tam. Jak se lidové říká: Ryba smrdí od hlavy. Nikoliv v České republice, kde zájem o nápravu se prokazuje komisí. A jak komise dopadají víme všichni.

Není to tak dávno, co téměř padesátka zemřelých na otravu metanolem nakonec přiměla orgány činné v trestním řízení, aby začaly konečně vyšetřovat. Jak se ukázalo, trestná činnost probíhala velmi dlouho, dokonce se zapojením státních pracovníků. Až neuvěřitelné číslo mrtvých, vážně nemocných a lidí s trvale poškozeným zrakem donutilo orgány konat. Asi si musíme počkat na více zemřelých při nehodách na železnici, aby někdo i zde zahájil nápravné kroky. Takové čekání je ale nezodpovědný hazard. A kdo z cestující na železnici s tímto přístupem souhlasí a kdo chce být tím rukojmím? Nepochybně nikdo. Ale jak se zdá, občanů se nikdo na jejich názory neptá. Jak to říkával jeden z politiků: „Když se Vám to nelíbí, zvolte si někoho jiného.“ To ale pro lajdáctví a nečinnost není omluva.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: O skutečných zákonech

13:57 Petr Hampl: O skutečných zákonech

Druhý pohled Petra Hampla