Pro zavedení nižšího rychlostního limitu hovoří jednoznačné snížení závažnosti dopravních nehod co do škod na vozidlech i na zdraví. Bude nižší i opotřebení pneumatik, tj. z jejich otěru bude vznikat méně jemného, tudíž kancerogenního prachu. Zde ovšem hraje větší roli než rychlost hmotnost vozidel – škodlivého jemného prachu z pneumatik je více z těžších vozů, tedy z naložených nákladních vozů než z osobních. Z toho plyne do budoucnosti velmi závažný záporný vliv elektroaut na životní prostředí – při jakékoli rychlosti budou jejich pneumatiky otěrem zanechávat při stejné rychlosti více rakovinotvorného prachu než vozy se spalovacím motorem, protože elektroauta vlivem hmotnosti baterií jsou tak o cca 300 kg těžší. Kritické to bude zejména u kruhových objezdů a v zatáčkách vlivem kompenzace odstředivých sil pneumatikami. Ale zpět k limitu 30 km/h.
Pokud se nevyskytují překážky bránící plynulé jízdě městem nebo obcí rychlostí 50 km/h, jedou vozidla na 4. rychlostní stupeň. Pokud mají dodržet rychlost 30 km/h, musí jet na 2. nebo 3. rychlostní stupeň. To znamená, že motor poběží ve vyšších otáčkách, což automaticky zvýší hladinu hluku. A to mnohem více, než je pokles intenzity hluku z odvalovaní pneumatik vlivem snížení rychlosti z 50 na 30 km/h. I exhalace budou vlivem jízdy na vyšší rychlostní stupeň vyšší, takže se všichni obyvatelé obcí nadýchají více výfukových plynů.
Navíc snaha snížit závažnost dopravních nehod v obci snížením rychlostního limitu může povzbudit radní k dalším kreativním řešením, ve svém důsledku záporných: „Ulice v obci, kde se vyskytuje hodně chodců, případně i cyklistů, vydláždíme! Řidiči pak vlivem vyššího hluku od pneumatik sami sníží svou rychlost.“ Ano, tento efekt sice nastane, ale bydlící v těchto ulicích budou trpět zbytečně zvýšeným hlukem. Obce na západ od Šumavy si to již vyzkoušely, aby se pokorně vrátily k asfaltu a to ne k běžnému, nýbrž k tomu co nejhladšímu a též nejtiššímu, které technické předpisy ještě připouštějí.
Ukázalo se, že jediným možným prostředkem, jak ulice učinit z hlediska nehod bezpečnější, je zrušit systém vedlejších a hlavních ulic v obci, odstranit světelné semafory všude, kde to jde, a zavést důsledně přednost zprava. Všichni pak začnou jezdit opatrněji a před každou křižovatkou zvolní na 40 až 45 km/h, což jako prevence nehodovosti podle výsledků výzkumů v západoevropských obcích postačí. Navíc se ušetří za údržbu a provoz semaforů, za dopravní značky regulující přednost v jízdě. Hlavní benefit: průjezdu obcí se začnou vyhýbat těžké nákladní vozy, protože jejich nižší akcelerací se bude průjezd obcí znatelně prodlužovat, a jejich řidiči raději začnou používat více obchvaty.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: .