Jak se díváte na zavedení registračních pokladen - nebude to přílišná finanční zátěž pro malé obchodníky?
Já se zavedením registračních pokladen souhlasím. Myslím, že obchod a podnikání by mělo být především fér a v této chvíli tomu tak u nás podle mého názoru není. Víme, že výběr daní v tuto chvíli nefunguje správně, existuje tu velký prostor pro nepřiznání příjmů a DPH. To samozřejmě křiví trh. Stát potřebuje nástroj, jak zavést pořádek. Registrační pokladny určitě nejsou samospasitelné, ale v kombinaci s účtenkovou loterií, jak je tomu například na Slovensku, to je krok správným směrem. Slýchám, že to nemá cenu, že to určitě půjde nějak obejít.
To je asi pravda, všechno jde nějak obejít, ale to přece neznamená, že to nemá cenu. Klást nepoctivcům do cesty překážky, na to bychom neměli nikdy rezignovat. Otázku finanční zátěže pro malé obchodníky vnímám jako přežitou. Dnes jako registrační pokladna funguje počítač se správným software, to je otázka několika tisíc korun. Nevěřím tomu, že toto si podnikatelé nemohou dovolit. Jiná věc je, jestli se jim do toho chce. Prodat zboží nebo službu takzvaně „bez papíru" se jeví jako oboustranně výhodné, ale z hlediska státu a trhu je tomu přesně naopak.
Měří se u nás „stejným metrem" při výběru DPH a registraci pro všechny podnikatele?
To určitě měří, ale až ve chvíli, kdy podnikatel něco přiznává. Tady jsme zpátky u registračních pokladen, stát potřebuje mít možnost kontroly, zda všichni dokládají podle pravidel. Potřebuje mít data, která upozorní na případný nesoulad a podezřele nízké vykázané příjmy.
Jste hlasitě slyšet, že dnes nejlépe platí vietnamští obchodníci, kteří jsou schopni za nájem platit praktiky jakékoliv částky, navíc cash. Platí to stále?
Ano, to platí stále. Lze si jen domýšlet, kde se ty peníze berou. Mluví se o obchodování s drogami, pašovaném zboží, neodvádění daní a spoustě dalších věcí. Nevím, čemu všemu věřit. Jsem ale přesvědčený, že ve většině případů nejde o legální zdroje a myslím, že třeba právě zavedení registračních pokladen vyšle jasnou zprávu všem, že se u nás něco mění, že ty problémy chceme řešit, že „daňový ráj“ u nás pomalu končí.
Kritizujete novinku - denní hlášení o prodeji alkoholu na celní správu. Proč?
Vnímáme to jako obrovskou administrativní zátěž poctivých obchodníků a nevidíme žádný reálný dopad na černý trh, kromě toho, že náklady na legální straně stoupají. Celé to odstartovala kauza metanol. Ta ale nevznikla v legálním trhu, přišla z trhu černého, tam se také musí řešit. Denní hlášení o prodeji alkoholu a rodné listy alkoholu možná na první pohled vypadají jako účinné opatření, když se nad tím ale zamyslíme, žádné pozitivní reálné dopady nenajdeme. Na druhou stranu uznávám, že se může jednat jen o první krok v nějakém dlouhodobém plánu, který pochopíme až v budoucnosti. Zatím ale vidím pouze obrovskou administrativu, která nedokáže zabránit tomu, aby stánkový prodejce koupil od někoho pančovanou vodku a prodal ji spotřebitelům. A protože tenhle problém to celé odstartoval, jsem skeptický.
Ještě k alkoholu - registrační pokladny by podle vás zabránily případné nové metanolové aféře?
V případě, že by data z pokladen a hlášení byla dávána do souvislosti, pak věřím, že by zabránila metanolové aféře takových rozměrů, jakou jsme zažili. Kdyby obchodník prodával více alkoholu, než kolik legálně nakupuje, bylo by to přece podezřelé. Opakování metanolové aféry v čistě černém trhu to pochopitelně nezabrání, když „bez papíru" nakoupím a „bez účtenky" prodám, tak nepomůže nic, ale spotřebitel snad není padlý na hlavu, měl by si uvědomit, že kupuje-li levný alkohol a nedostává k němu účtenku, pak to dělá s velkým rizikem. Měl by šanci se rozhodnout, jestli to riziko chce podstoupit. Do budoucna by měl prodávat alkohol pouze podnikatel, který zajistí druhovou evidenci svých tržeb a bude plátcem DPH.
Co říkáte na Babišův návrh tří druhů DPH?
Myslím si, že to není dobré, další komplikace, změna softwarů, vykazování. Evropská unie s tím moc nesouhlasí, takže se s ní pak můžeme hádat. Ať jsou tedy spíše lidi daňově zvýhodňováni, právě třeba u těch dětských plen, to znamená u cílené skupiny a nekomplikujme už tak dost komplikovaný systém. Chápu, že jde o dobrou věc a že je to dobře myšleno, ale provedení v praxi nebude tak snadné a opět to bude přidělávat problémy. Zvýhodněme tedy rodiny s malými dětmi či další skupiny, ale ponechme dva druhy DPH.
Roman Bruzl (nar. 1961). Člen představenstva Svazu českomoravských spotřebních družstev. Je vedoucím regionální kanceláře Svazu obchodu a cestovního ruchu v Plzeňském kraji a již 19 let předsedou Západočeského konzumního družstva Sušice, které je členem skupiny COOP. |
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Václav Fiala