Místopředseda českých soukromníků: Kalousek živnostníky jen přehlížel, Babiš po nich šlape. Povím vám, proč tak touží po evidenci tržeb

19.04.2015 16:35 | Zprávy

Místopředseda Strany soukromníků České republiky Petr Thaisz prý jako dlouholetý podnikatel vstoupil do politiky, když zjistil, že za velmi významnou skupinu živnostníků, toužících především po nezávislosti, není ochoten v politice nikdo bojovat. V současnosti se prý situace ještě zhoršuje, zvlášť poté, co se vlády nad veřejnými financemi ujal Andrej Babiš. Ten se prý na živnostníky zaměřil poté, co se ukázal chimérou jeho hlasitě propagovaný boj proti miliardovým karuselům.

Místopředseda českých soukromníků: Kalousek živnostníky jen přehlížel, Babiš po nich šlape. Povím vám, proč tak touží po evidenci tržeb
Foto: Daniela Černá
Popisek: Na besedě v Ostravě byl Andrej Babiš v dobré náladě

Pane místopředsedo, jak byste ve stručnosti představil vaši Stranu soukromníků člověku, který by vás třeba zastavil na ulici a chtěl znát pár věcí?

Do této situace se poslední dobou dostávám daleko častěji než v minulosti, je to zřejmě způsobeno zviditelněním naší strany mimo jiné i vlivem úspěšné kandidatury pana Ivo Valenty do Senátu ČR.

Především na Slovácku a v podhůří Beskyd, kde se pohybuji, jsem oslovován zejména podnikajícími lidmi s různými otázkami. Naši stranu těmto lidem představuji jako atypickou neideologickou, ale za to stavovskou, jejímž úkolem a náplní je ochrana svobody podnikání a zájmů těch nejmenších, a tím i nejzranitelnějších, samostatných, poctivě pracujících, soběstačných a zodpovědných lidí.

V naší zemi je spousta různých společenstev, sdružení, asociací a dalších spolků, jejichž politický význam je nulový. Jsme jedinou politickou stranou, v jejímž programu je živnostník, soukromník nebo drobný podnikatel na prvním místě. Na rozdíl od jiných politických stran, pro které jsou zájmy této skupiny druhotné. Musíme dosáhnout stavu, kdy budou mít živnostníci, soukromníci, drobní podnikatelé, farmáři atd. své zástupce ve Sněmovně, tak jak tomu bylo za první republiky.

Co považujete v současné české společnosti za největší problém?

Naivitu a neochotu občanů podílet se na politice. Důvěřivost v některé samozvané zachránce a řešitele celospolečenských problémů. Postupnou, plíživou regulokracii státu, dotýkající se postupně čím dál širšího spektra podnikání v této zemi a ohrožující svobodu a demokracii naší země.

Na vašich webových stránkách je k nalezení značné množství kritiky na chystané legislativní změny v mnoha oblastech, především ale toho, co pochází z dílny Ministerstva financí. Jaké jsou podle vás důvody k tomu, abychom odmítali elektronickou evidenci tržeb?

Důvody už byly zmíněny mnohokrát, jde především o model a jeho paskvilizaci do českých poměrů.

Jde o model, který živnostníky, soukromníky a drobné podnikatele zatíží finančně i administrativně, bude jim komplikovat provoz jejich živností a obchodování. Už v návrhu musel být několikrát opraven vložením několika výjimek. Výjimka = problém, zvýhodňuje někoho na úkor někoho jiného.

Pan ministr financí vychvaloval dokonalost chorvatského systému od začátku, proč tedy tolik změn a výjimek? Podstatný argument ale jaksi pozapomněl zmínit. Řekl A, ale neřekl B. V Chorvatsku po prvním roce fungování systému EET k vyššímu výběru daní nedošlo. Náklady státu a škody způsobené ukončením podnikání několika tisíc živnostníků ekonomice nepomohly. Proč si pan ministr nebere příklad z vyspělých zemí, kam se snaží podnikatelsky proniknout?

Současná vláda brojí také proti kouření v restauracích nebo proti hazardu. Odpůrci zákazu kouření především zdůrazňují omezení svobodného podnikání a podobně se hovoří i při odmítání regulace hazardu, protože to tam ti lidé přece házejí dobrovolně. Co ale podle vás vede vládu k takovým krokům? Čistě pragmaticky, co bude mít státní rozpočet z omezení kouření?

Těch zásahů do svobody podnikání v hostinských službách je podstatně více, to, jak jedovatý koktejl je vládou namíchán pro tuto skupinu, nemůže být náhoda.

Pojďme si je vyjmenovat:

1. Omezení hazardu

2. Zákaz kouření

3. Zodpovědnost za osoby mladší 18 let nacházející se v provozovně (příklad: neplnoletý mladík popíjející alkohol v přírodě s kamarády si přijde do restaurace koupit žvýkačky, tím je zákazníkem restaurace, a při odchodu bude vyzván kontrolním orgánem k dechové zkoušce, která pokud bude pozitivní, bude stát provozovatele restaurace pokutu a uzavření restaurace)

4. Povinnost mít v nabídce jeden levnější nealko nápoj, než je pivo.

5. Zavedení EET v době, kdy je velká část provozovatelů na samé hranici rentability.

Co z toho bude mít státní rozpočet? Nevím. Asi nic, ale vy si myslíte, že lidem vymýšlejícím tyto regule jde o státní rozpočet? Představme si, co přinese tento systém tomu, kdo ovládá Ministerstvo financí.

Kromě podrobného přehledu o finanční situaci kterékoliv provozovny v kterémkoli místě ČR si zavedením EET zajistí on-line přehled o množství zboží, druhu zboží, cenách zboží a služeb a tržbách v kterékoliv provozovně v kterémkoliv místě v ČR. Pokud bych byl majitelem potravinářských holdingů a zároveň měl přístup k takovýmto informacím, zřejmě bych dokázal velmi rychle tento trh ovládnout a konkurenci (drobné podnikatele) zlikvidovat. Jaký si myslíte, že bude scénář v ČR? Já bych si vsadil na „Když nezabere EET, nasadíme DDT“.

Soukromníci v programu prosazují třeba i legalizaci tzv. švarcsystému s tím, že to povede ke snížení nezaměstnanosti. Nebyl by na tom ale ve výsledku škodný státní rozpočet? Vyplatilo by se to? A proč o švarcsystému už mnoho politických reprezentací mluvilo jako o velkém nebezpečí, jestli na tom není nic škodlivého?

Ano, v programu máme bod plná legalizace tzv. švarcsystému. Jde o zcela zásadní věc, která má umožnit především řemeslníkům ucházet se o práci u jiných firem. Část veřejnosti vnímá tento způsob práce na živnostenský list jako něco špatného nebo práci načerno, když je to švarcsystém.

Spousta lidí nezná princip a netuší, že to není nic černého, ale že je pojmenován po Miroslavu Švarcovi, podnikateli ve stavebnictví. Pokud má řemeslník možnost pracovat pro jiného řemeslníka na větším díle nebo dlouhodobě vykonávat práci v jiné firmě, je to pro státní rozpočet určitě lepší, než kdyby tuto možnost z důvodu legislativního omezení neměl a šel na úřad práce. Nicméně pokladní v supermarketu pracující na živnostenský list, to je pitomost.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radim Panenka

Ing. Marian Jurečka byl položen dotaz

odchod do důchodu

Myslíte, že prodloužení věku ochodu do důchodu náš systém spasí? Není hlavní problém v tom, že se nerodí tolik dění a není třeba změnit toto? A divíte se, že se jich rodí tak málo, když je naše životní úroveň tak mizerná a co si budeme nelhávat, pokud máte děti, ještě vám klesne? Nejde mi o to být b...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„To už rovnou mohli chválit soudruha prezidenta.“ Vyoral a angažovaná otázka z AZ kvízu

16:32 „To už rovnou mohli chválit soudruha prezidenta.“ Vyoral a angažovaná otázka z AZ kvízu

PÁTEČNÍ ZÚČTOVÁNÍ TOMÁŠE VYORALA - Komentátor se věnoval „moderní“ otázce v populární soutěži AZ kví…