Částí veřejnosti otřásl úspěch kapely Ortel v Českém slavíku. Šíří se Českem extremismus, nebo není třeba této anketě přikládat velký význam?
Nic nového se podle mě neděje. Určité podhoubí proti jinakosti tady existuje. Dříve bylo protiromské, teď je protiislámské. Můžeme vnímat určité vlny. Některé skupiny vycítí nálady ve společnosti a pak udělají písničky. Ale to, že existuje určitá negativní nálada ve společnosti, neznamená, že přežije. Vždycky jde o boj dobra a zla, a i když často vše relativizujeme, násilí je zlo. A proti zlu nemůžete použít zlo. Jak jsem vám říkal minule, oko za oko a svět je slepý. Dění vyvolá reakci, další skupina se bude bránit a za chvilku budeme mít všude jen neštěstí. Hitler hrál také velmi krásně na určité nálady ve vysoce kulturní německé společnosti a zemi stáhl dolů a vyvolal velké neštěstí. Vlastní národ, rasu vyzvedl na piedestal, ale nakonec trpěla. Když někdo umí hrát na noty neklidu, nejistot, obav a z těch vln tvoří tsunami moci a zvedá lidi, aby šli jeden proti druhému. Tudy nevede cesta.
V adventní době spíš poslouchejme jiné noty, a to je dobro, nenásilím je zaručena kontinuita lidství. Všichni lidé na světě si přejí to stejné, nechtějí války, vášně a chtějí žít v klidu. Ale všude jsou i ti, kteří zneužívají nálady, aby lidi rozvášnili a šli jeden proti druhému. Islámský extremismus musíme odsoudit, ale nejde o to, že islám je násilí, muslimové jsou násilníci. Podívejme se jinde a uslyšíme písně o tom, jací šílenci jsou křesťané. Je opravdu čas, abychom opustili model konfrontací civilizací a náboženství, poučili se od lidí, jako jsou papež a dalajláma a ostatní. Je čas zastavit, komunikovat a hledat věčný základ porozumění, aby prodavači extremismu nevyhrávali Slavíky. Vždyť v jiných zemích vyhrávají ti, kdo zpívají o tom, že svět musí být životaschopný, a ne smrtonosný.
Ze sálu při udělování cen odešel zpěvák Radek Banga a vzápětí mu, jak sám říká, brutálně vyhrožovali. Část lidí ho kritizuje, další oceňuje. Lidé si mezi sebou začali přeposílat e-maily s texty písní, které zpíval, a tam opravdu slušné slovo těžko hledáte. A tak mě napadá, kdo je bez viny, ať hodí kamenem?
Je to také o velikosti kamene, kdo čím na koho hází. Jestli je vulgární, sám sobě škodí. Jestli jiní rozvášňují lidi, aby se posílili tím, že jiného shodí… Já nevím, jestli se Banga takto choval. Ale Ortel byl i v kapele Conflikt 88. Chválabohu že máme svobodu slova a projevu, ale to jsou protiromské, smrtonosné písničky a kameny velkého kalibru. Banga mohl být vinný, ale házel menšími kameny, ne těmi smrtonosného formátu. Vulgarita a brutalita jsou dvě různé věci.
Dnes jsem ve tři ráno přijel z Bruselu. Mluví se tam o zužování prostoru občanské společnosti v Evropě. Podobně jako v Rusku Putin, v Maďarsku, na Slovensku a v Polsku i v některých dalších zemích vládní struktury začínají označovat nevládní sektor za zahraniční agenty s tím, že dostávají peníze z jiných zemí, že nejsou jejich. Omezuje se fungování občanské společnosti, která ve zdravých zemích je velmi silná, aby mohla samostatně, neovlivněně vyjádřit a dát zpětnou vazbu těm, kdo vládnou. Jakmile ale začne působit strach, směřujeme k totalitě. Naše hodnoty začínají být omezovány. V Bruselu teď mají strach z toho, co se v Evropě děje, zda se opravdu vracíme k totalitnímu období třicátých let, kdy všechny hlasy budou umlčovány a bude jen jeden názor. Mám radost, že Češi jsou podle mě jiní, náladám nepodléhají. Když se podíváte na volby, všechny extremistické strany propadly, pravdou je, že na Ústecku strana s extremistickými názory je součástí koalice, Česko ale drží. Písničky jako Ortel se zpívají, ale lidé tomu nepodléhají tak, takovému typu lidí hlas nedají. Ozve se jejich vnitřní hlas, že tudy cesta nevede. Drží je vnitřní zábrana a věřím tomu, že to takto bude i dál. Věřím tomu, že čeští lidé jsou mimořádně schopní, trošku flirtují s některými náladami, ale nic horšího se nestane.
Takže si myslíte, že v ostatních zemích jsou nálady směřující k extremismu horší než v Česku…
Vím, co se děje v Evropě, a je mi líto, co se děje v jiných zemích. V Česku se drží jiná nálada. Když vidím maďarské a slovenské kolegy… Prožívají obrovské vnitřní obavy, vnímají hodně stínů a nejistotu. Já naopak mohu tvrdit, že žijeme v prostoru, kde národ možná trochu flirtuje s extrémními hračkami, ale nikdy je nebude přijímat jako své, nikdy jim nedá svůj hlas a lebky nácků nebudou nikdy vlát. To si rozhodně český národ nepřeje.
Obecně, v čem si myslíte, že je důvod rozdělené společnosti, o čemž se stále mluví. Z čeho ty nálady vyplývají a proč se situace vyhrocuje čím dál víc?
Nejsem sociolog, ale myslím si, že to pochází z nejistoty z vlastní identity. Lidé se potřebují proti někomu vymezit, a tím stmelit a posílit vlastní identitu. To poukazuje na slabiny z různých historických důvodů. Podle mě jsou Češi zakotvenější, i když u nás neprobíhaly diskuse kolem řady klíčových problémů do hloubky. Přestože nemáme některé události v sobě z minula vyřešeny, máme silnou kotvu. Možná se bojíme jen proto, že vidíme, jak se velké národy kolem zřítily dolů, a tak jsme opatrnější. Já to nevím, asi někdo jiný musí tohle říci. Ale podívejte se na Sládka, toho Češi vyhodili. Češi byli první, kteří extremisty vyhodili z politiky. Dlouho se pak nikdo podobný do parlamentu nedostal. Lidé pohrdají elitou, kavárenskou povahou a podobně, ale vždycky tady bylo hodně občanské prostředí, autority v divadle či kultuře. Tady je určitá úcta k lidem, kteří nosí dobré slovo, a lidé cítí, co dobré není. Přesto poslouchají, tleskají jiným věcem, ale nepůjdou za nimi. Když vystupuje Vandas, náměstí jsou prázdná. Takové lidi veřejnost nebere. Přijdou jednou, dvakrát, ale potřetí už ne.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Daniela Černá