Po jednání zástupců vlády se zaměstnavateli a s odbory zněl jednotný hlas. Šéf Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák i předseda odborové centrály ČMKOS Josef Středula označili kurzarbeit jako klíčový pro udržení zaměstnanosti. A ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) oznámil, že jím vedený resort poslal do zkráceného připomínkového řízení návrh nařízení vlády, které by to „zkrácení práce se státním příspěvkem na mzdy“ umožnilo. Čím je podle vás ta shoda všech tří stran dána?
Strachem ze zodpovědnosti, lačností po hlasech davu a ekonomickou nevzdělaností. Cesta ven ze zpomalování ekonomik a z vysoké inflace totiž není správně identifikována. Kurzarbeit přímočaře vede k inflaci tím, že zvětšuje disproporci mezi množstvím peněz a množstvím zboží a služeb v oběhu. Ačkoliv tedy z krátkodobého pohledu zdánlivě situaci zaměstnanců zlepšuje, z dlouhodobého pohledu zhoršuje situaci svorně všech v dané zemi. A Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR chce vstoupit znovu do téže řeky.
A tak je to v ekonomice vždy. To, co se na první pohled jeví jako dar, se časem vždy ukáže jako dar danajský. Nelze vytvořit perpetuum mobile. Nelze rozdat všem lidem bez rozdílu pět tisíc a způsobit, že budou bohatší; způsobíme, že budou stále stejně chudí, ale bude o to větší inflace. Nelze dotovat elektromobily, aniž bychom někomu zase peníze vzali. A nelze nechat lidi doma a platit jim za nicnedělání, abychom obrali o peníze ty, kteří pracují. Kurzarbeit dokonale dává na zadek spravedlnosti, morálce, efektivitě, konkurenceschopnosti i prozíravosti.
Základní rozpočtové ukazatele, tedy výši příjmů, výdajů a schodku 295 miliard korun, už Sněmovna schválila, ve druhém čtení bude řešit přesuny peněz mezi kapitolami. Šanci budou mít koaliční návrhy, zvláště ten, který počítá s přesunem 1,1 miliardy korun do školství, především na asistenty pedagogů. Mezi dalšími koaličními úpravami nechybí návrh přidat 39 milionů na provoz potravinových bank nebo 40 milionů na bezplatné školní obědy dětem, nebo také odebrat milion korun z vládní rozpočtové rezervy a přidat jej neziskovým organizacím, jako je například Platforma evropské paměti. Stojí některý ze zmíněných návrhů za podporu?
Rozumné jsou jen peníze na platy učitelů – když nebudou učitelé zaplaceni, zůstanou ve školství pracovat jen neschopní lidé, a schopní odejdou. Nic dalšího mi smysl nadává.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník