Tajné služby ovlivňují výuku jen v totalitních režimech, promlouvá předseda největšího školského spolku v Česku

17.01.2019 20:58 | Zprávy

ROZHOVOR „Tajné služby se snaží ovlivnit výuku jen v totalitních režimech. Pokud se o to pokouší česká BIS, tak lze říci, že pracuje v duchu sovětských tajných služeb, jak je známe z dob před rokem 1989,“ říká v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz na konto vyjádření Bezpečnostní informační služby na adresu výuky v českých školách předseda učitelského profesního spolku Pedagogická komora Radek Sárkozi. Reakce učitelů, se kterými se setkal, jsou podle Sárkoziho „veskrze negativní“. Učitelům podle něj vadí, „že se BIS vyjadřuje k obsahu a způsobu výuky dějepisu a češtiny“. „To by neměli dělat ani politici. Je to záležitost odborníků, didaktiků a profesní komunity,“ dodává bývalý pedagog, lektor učitelů a prezident největšího školského spolku v Česku Radek Sárkozi.

Tajné služby ovlivňují výuku jen v totalitních režimech, promlouvá předseda největšího školského spolku v Česku
Foto: Eugen Kukla
Popisek: Předseda spolku Pedagogická komora Radek Sarkozi

Jste předseda Pedagogické komory a původně učitel dějepisu a češtiny, měla by se dle vašeho názoru míchat tajná služba do výuky dějepisu v českých školách?

Tajné služby se snaží ovlivnit výuku jen v totalitních režimech. Pokud se o to pokouší česká BIS, tak lze říci, že pracuje v duchu sovětských tajných služeb, jak je známe z dob před rokem 1989.

S jakými reakcemi učitelů se na toto konto setkáváte?

Reakce kolegů jsou veskrze negativní. Vadí jim, že se BIS vyjadřuje k obsahu a způsobu výuky dějepisu a češtiny. To by neměli dělat ani politici. Je to záležitost odborníků, didaktiků a profesní komunity.

Nepodráží vyjádření BIS již tak pošramocenou prestiž českých učitelů v očích veřejnosti? (Mám tím na mysli nepříliš atraktivní povolání učitele kvůli platům, soc. statusu atd.) Učitelé mají koneckonců VŠ vzdělání a sami by měli vědět, jak dějiny, dějepis či českou literaturu učit objektivně s odkazem na historická fakta…

Ministr školství Robert Plaga se bohužel ostře nevymezil proti formulaci BIS. Sice ji nepotvrdil, ale to je málo. Diplomacie není v tomto případě namístě. Měl by se postavit za své učitele. Obávám se, že to učitele v očích veřejnosti poškodilo. Těžko dokazovat, že to není pravda. Původně se jednalo jen o poznámku pod čarou, ale když se dostala do titulků médií, minimálně mohla rodiče znejistit. V učebnicích přitom nic takového není. Ani v rámcovém vzdělávacím programu. Rozhodně není třeba RVP kvůli tomuto měnit. Nikdo netuší, o co se tvrzení BIS mohlo opírat… Vlastně to vrhá negativní světlo na celou zprávu BIS. Pokud je nepravdivá tato její část, jak můžeme věřit ostatním tvrzením?

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jonáš Kříž

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Proč jste při předkládání zákona o střetu zájmů postupoval tak, jak jste postupoval?

Soud zákon shodil ze stolu ne kvůli obsahu, ale formě, jakou byl přijat. Přitom kdybyste postupoval tak, jak se má, zákon by přeci taky prošel nebo myslíte, že ne? A myslíte, že je obecně transparentní postupovat tak, jak jste postupoval vy, tedy že jste zákon chtěl prosadit jen jako přílepek bez to...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Drž hubu a plav! Zbořil našel Fialu ve starém filmu

12:06 Drž hubu a plav! Zbořil našel Fialu ve starém filmu

ROZJEZD ZDEŇKA ZBOŘILA „Davy se vrhají do vody, kde není slíbený přičarovaný most a skandují: Ať žij…