Německý kancléř Olaf Scholz se v tomto týdnu vyjádřil, že je pro snížení DPH na potraviny každodenní spotřeby ze 7 % na 5 %. Pomohlo by to prý mnoha lidem, kteří vydělávají velmi málo, a navíc by to nepředstavovalo nadměrnou zátěž pro spolkový rozpočet. Může to mít pro domácnosti s nízkými příjmy skutečně význam, nebo to je spíš jen gesto, které má pomoci kancléři a jeho sociálním demokratům v únorových předčasných volbách?
Tak samozřejmě, že je to především gesto, ale na druhou stranu každé snížení daní je dobré. Asi ode mne nikdo nemůže čekat, že jako pravicová ekonomka bych mohla být proti snížení daní! Jenom je tady nutno říci, není daň jako daň. Špatná je každá daň, ale některé daně jsou špatné více. Mezi ty nejhorší daně ve smyslu nejméně morální a současně nejvíce křivící ekonomické prostředí patří majetkové daně, dědické daně a darovací daně. Na druhé úrovni „špatnosti“ jsou daně z příjmů. A relativně nejméně špatné jsou daně ze spotřeby, jako je třeba právě DPH. Pokud by tedy měl Olaf Scholz na srdci blaho ekonomiky, to znamená všech občanů, začal by snižováním daňového zatížení práce. Tím se právě demaskuje, že je to víc politické gesto než hlubokomyslné ekonomické rozhodnutí. Ale i tak je to dobře.
Olaf Scholz, jehož vládě hrozí vyslovení nedůvěry, jako by se probudil z letargie a srší nápady. V Kolíně nad Rýnem navštívil automobilku Ford, která plánuje zrušit v příštích třech letech přibližně 2900 pracovních míst. Je to i proto, že vázne prodej elektromobilů, jejichž dva modely letos firma uvedla na trh. Kancléř vyzval k celoevropské podpoře nákupu elektromobilů. Druhou cestou by podle něj bylo povolit Evropě, aby podpořila výrobu elektromobilů na národní úrovni. Kterou z těch dvou navržených cest považujete za vhodnější?
Tak tady už to tak chytré jako v případě snižování daní není. Tady je to naopak velice hloupé.
Cestou samozřejmě není ani celoevropská podpora nákupu elektromobilů, ani národní podpora nákupu elektromobilů. Cestou je zrušení podpory elektromobilů úplně. Ne snad nějaké zakazování elektromobilů, probůh, to ne, já skoro nikdy nejsem pro zákaz čehokoliv. Hloupé věci totiž stačí přestat podporovat, a pokud jsou skutečně hloupé, odstřelí se samy. Takže stačí přestat šlapat na krk spalovákům a stačí přestat podporovat elektromobily, a během dvou tří let budou evropské automobilky zase zdravé.
Že se toho žádný politik neodváží? To už je věc jiná. Politici se bojí následků, pokud přiznají svou chybu. Ale následky, pokud ji nepřiznají, budou řádově mnohem horší. Ford v Kolíně nad Rýnem či Volkswagen budou jen začátek, problémy postihnou do pár let i další automobilky.
Největší europarlamentní frakce evropských lidovců (EPP) navrhla zmírnění pokut, jež se mají od příštího roku vůči automobilkám uplatňovat v případě neplnění emisních cílů. Tím se připojila ke snaze národních vlád a výrobců aut přimět Brusel ke změnám. Europoslankyně Danuše Nerudová navrhla zřídit pozici zmocněnce pro automobilový průmysl, který by koordinoval implementaci těch opatření tak, aby se zlepšila spolupráce mezi Radou, Komisí a Evropským parlamentem. Co té aktivitě, která má takřka na poslední chvíli podpořit evropský automobilový průmysl, říkáte? Lépe pozdě, nežli později?
Je to příliš pozdě. Napravit zlo tím, že ho zmenším, není nápravou. Napravit nesmyslnou pokutu tím, že ji zmírním, je pořád legitimizací zla a nesmyslu. Pro automobilky je už pozdě. Tyto myšlenky vycházejí z chybného předpokladu, že emisní normy jsou splnitelné a že jsou kompatibilní s přežitím automobilek. Vycházejí z předpokladu, že hromadný přechod na elektromobilitu je možný. Ale on možný není. To je asi jako říkat, že když do roka neodstraníme gravitaci, budeme za to platit menší pokutu. Gravitaci nelze odstranit, ať je pokuta jakkoliv velká, a ať je časový limit jakýkoliv. A zrovna tak odklad či zmírnění pokut pro automobilky nezmění fakt, že na 100% elektromobilitu nelze přejít.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník