Jičín plánuje přestavbu autobusového nádraží

30.05.2017 10:03 | Zprávy

Projekt na přestavbu lokality autobusového nádraží se veřejnosti poprvé představí v pondělí 12. června 2017. Od 16 hodin budou moci zájemci zhlédnout v Porotním sálu jičínského zámku několikaminutové video, které dopodrobna vysvětluje celý urbanistický návrh vč. řešení dopravy. Následovat bude debata s vedením města a tvůrcem projektu, který přetvořil současné rozsáhlé autobusové nádraží a brownfield nákladového nádraží v tzv. bipolární model. Ten by obsluhoval autobusovou dopravu nejen blízko centra města, ale také v návaznosti na vlakové spoje.

Jičín plánuje přestavbu autobusového nádraží
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jičín

Vlakové nádraží, ulice Riegrova a ulice 17. listopadu, autobusové nádraží. Touto lokalitou dennodenně proudí davy lidí - z autobusového a vlakového nádraží do centra města, do práce, na nákup do blízkých obchodních center, děti do škol, nebo se tu pohybují ti, pro které je Jičín jen přestupní stanicí. Denně tudy projíždí tisíce automobilů, jejichž řidiči se buď chtějí dostat blíže centru města, nebo naopak ven směrem na Popovice nebo do Hradecké ulice a dále na obchvat. „Samotné rozsáhlé autobusové nádraží je dlouhodobým problémem města. Jeho velikost je nadměrná, nástupiště nekryté, zastávky nepřehledné. S automobilovou dopravou se na složitých křižovatkách kříží trasy autobusů, pohyb cestujících po tamních chodnících i mezi nástupišti je rizikový. Další problematický prostor je bývalé nákladové nádraží. Leží blízko vlakové stanice a je dlouhodobě nevyužitou plochou s velkým urbanistickým potenciálem. Brownfield téměř v centru města. Kromě těchto problémů obě lokality ani zdaleka neodpovídají potřebám současné dopravy. To vše si vedení Jičína dlouhodobě uvědomuje a postupnými kroky chce lokalitu řešit. Občanům chceme představit nový projekt, který obě lokality přetváří a dává jim smysluplné využití,“ uvádí starosta města JUDr. Jan Malý. Veřejnosti se tak v pondělí 12. června odpoledne od 16 hodin představí v Porotním sálu zámku zpracovaný projekt, který má řešení pro obě lokality. Občané zde o návrhu budou moci diskutovat s představiteli města i se samotnými tvůrci.

Projekt vznikl v letech 2015-2016, kdy byla zadána studie Ing. arch. Patriku Kotasovi, který měl vytvořit takový ideový koncept lokality, který by umožnil zachovat autobusové zastávky blízko centra a zároveň by autobusový terminál přesunul k vlakovému nádraží tak, jak předpokládá územní plán. „V rámci studie jsem vytvořil tzv. bipolární model, který předpokládá vytvoření nového autobusového terminálu u vlakového nádraží a zároveň zachovává zastávkové centrum na současném autobusovém nádraží. Mezi těmito dopravními uzly vznikne soustava okružních křižovatek, které zlepší vjezd z vedlejších silnic, umožní vybudování nových bezpečných přechodů a zároveň zklidní dopravu,“ popisuje svůj návrh Ing. arch. Patrik Kotas. Zastávkové centrum je řešeno jako ostrovní nástupiště s několika zastávkami pro autobusy a je ohraničené okružními křižovatkami. Autobusy sem najíždí z kruhových objezdů netradičně v protisměru, což znamená, že chodci vystupují vpravo a vždy bezpečně doprostřed nástupiště. Odtud jsou pak vedeni na dva přechody a dále do centra města nebo směrem k nákupní zóně či sídlišti Nové Město. Autobusy by se dále oproti současnému stavu nezdržovaly zbytečně na autobusovém nádraží, ale byly by odstaveny u vlakového - v autobusovém terminálu. Odkud by pak zase vyjížděly a měly tudíž lepší návaznost na vlakové spoje. Cestou by zase nabíraly cestující od centra města. „Zastávkové centrum by tak bylo vždy výstupní i nástupní stanicí všech projíždějících spojů. Cestující do centra města by to tedy neměli dále, než je to nyní,“ vyvrací místostarosta Mgr. Petr Hamáček prvotní obavy mnoha cestujících, že bude autobusový terminál daleko od centra.

Dokončení obchvatu města by mělo centru citelně ulevit

Protože se řešení citelně dotkne také místní dopravy, vnikly za účelem ověření funkčnosti předloženého konceptu další studie - dopravní model a studie proveditelnosti. Ty zpracovala renomovaná společnost AF-CITYPLAN s. r. o., jejíž dopravní inženýři blíže popisují a ověřují praktické fungování navrženého dopravního řešení. „Na základě studie pana architekta Kotase jsme vytvořili dopravní model města a mikrosimulaci dopravního proudu všech účastníků silničního provozu. Ty vycházely z praktického nasčítání chodců, nastupujících a vystupujících cestujících a počtu automobilů, které v danou dobu lokalitou projedou a jejich vzájemného působení. Mikrosimulace pak ukázala, jak se bude dopravní proud chovat v nové situaci, tedy jaká bude díky kruhovým objezdům plynulost dopravy či délka kolon, možné zpomalení průjezdu, působení chodců apod. Hodnocení kvality dopravy nám pak vyšlo ve škále hodnocení na písmenu A, což je nejlepší možné hodnocení,“ vysvětluje Ing. Petr Hofhanzl Ph.D., vedoucí ateliéru dopravního plánování. „Na základě závěrů těchto dopravních studií lze říci, že je navrhovaný model připraven pro další projednávání, neboť vyhovuje požadavkům jak územního plánu, tak současnému a budoucímu zatížení dopravy. Předpokládáme další jednání s Královéhradeckým krajem o výstavbě přeložky II/286 (severovýchodní obchvat města, jenž by se mohl začít stavět v příštích dvou letech). Dokončení obchvatu města by mělo centru citelně ulevit, protože odvede tranzitní dopravu mimo něj. Další potřebnou stavbou by byla propojka ulice Popovické a Nového Města, s čímž zase počítá projekt Odpočinková zóna Cidlina. Dosud stály dokumentace město zhruba 1 milion korun. Předpokládané náklady na budoucí přestavbu obou lokalit včetně projektové přípravy a výkupů pozemků se pohybuje kolem 200 milionů korun, tedy obdobné náklady jako na rekonstrukci koupaliště v Jičíně. Práce by probíhaly na etapy v dalších několika letech. Pokud to bude možné, pokusíme se získat finance i z nějakých dotací. Částečně by se také mohl na financování podílet Kraj, protože část dopravy vede po jeho silnicích,“ doplňuje místostarosta města Mgr. Petr Hamáček.

Představitelé města Jičína hledají novou podobu celé lokality už od 90. let. Ve strategickém plánu schváleném v roce 2005 je uvedena jako jeden z cílů k řešení. V roce 2010 byl schválen územní plán, který předpokládá přesun autobusového terminálu do prostoru u vlakového nádraží. V roce 2012 vstoupilo město v jednání s Českými drahami se záměrem odkoupení nevyužívané lokality nákladového nádraží. Byla uzavřena smlouva o smlouvě budoucí na koupi pozemků i budov. Budovy byly o rok později za 2,2 milionu odkoupeny. V roce 2016 bylo zastupitelstvem města schváleno financování zakázky na přestavbu nákladového nádraží dle požadavků Správy železniční dopravní cesty tak, aby město mohlo pozemek od Českých drah následně odkoupit, což je smluvně zavázáno do konce roku 2018. Snesení kolejiště a úprava pozemku má začít letos a bude stát zhruba 20 milionů Kč, koupě pozemků pak další 4 miliony.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Chápete, jak někdo může ještě dnes kandidovat za STAN?

Už ten název je zavádějící. Starostové jsou ve všech stranách. Nedůvěruhodní, vedou občany do stoupy. Místo vládnutí vyvěšují na budovách jakési divné vlajky s umrlčím pytel. Co více dodat. Bylo by toho mnoho.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kopřivnická plochá dráha slaví sedmdesát let

22:09 Kopřivnická plochá dráha slaví sedmdesát let

V říjnu 1954 proběhl na nedokončeném stadionu Emila Zátopka první závod ploché dráhy v Kopřivnici. L…