Niedermayer (TOP 09): Spalovací auta – konec, nebo bez konce?

29.03.2023 6:37 | Ze sítí

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k nepřehledné změti informací o konci aut se spalovacími motory

Niedermayer (TOP 09): Spalovací auta – konec, nebo bez konce?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Europoslanec Luděk Niedermayer

Titulky o „konci" a poté „záchraně“ spalovacích motorů pomocí výjimky pro syntetická e-paliva budí hodně emocí, která podporují i mnohá politická vyjádření. Asi i ve snaze získat nějaké ty politické body či pozornost vznikla nepřehledná změť informací, ze které není snadné pochopit, k jakému rozhodnutí se státy EU vlastně dobraly. Proto jsem se z dostupných informací (to zdůrazňuji, neb EP o jednání Rady či jejich členů informován nebyl) pokusil obrázek naznačit:

Text regulace určující, že po roce 2035 se budou prodávat jen auta s nulovými (výfukovými) emisemi se po „intervenci“ Německa nemění a je schválen. Zdá se, že byla upřesněna neformální dohoda, podle které Komise předloží ve stanoveném termínu (měsíců) návrh legislativní úpravy týkající se e-paliv, který ji ukládá nezávazná část předpisu. Existují k tomu různé právní cesty, ale ve všech případech ustanovení vstoupí v platnost, až bude řádně schváleno.

Můj pohled se nemění. Využití e-paliva je z hlediska plnění klimatických cílů a technologické neutrality v pořádku, ale naráží na mnoho problémů, kvůli kterým nebude představovat cestu k dostupné osobní mobilitě. Hlavními důvody jsou vysoká cena a špatná energetická efektivita spalování. Otevření možnosti využití e-paliv v osobní dopravě vnese nejistotu do plánování vývoje automobilek o tom, jestli dále investovat do „spalováků“ či se zaměřit jen na (v budoucnosti) dominantní bateriové elektromobily, které zajistí nejdostupnější osobní mobilitu.

Zdá se mi, že Německem vyjednávaná dohoda o e-palivech, reflektující zájmy prémiových automobilek, nic pozitivního pro většinu populace, která hledá dostupnou osobní dopravu, nepřinese. V praxi bude vyžadovat doladění mnoha detailů (neb tato auta budou muset blokovat použití fosilních paliv a e-paliva budou muset být vyrobené jen z čisté energie) a zřejmě nepovede k vysokému podílu "spalováků" prodávaných po roce 2035. Zároveň ale zvýší investiční nejistotu v autoprůmyslu. Osobně jsem si myslel a myslím, že by měla platit jen pro velmi malý objem aut. Tedy pro malosériové výrobce (či malé podíly u jiných výrobců) zejména sportovních aut.

Více si přečtěte na mém blogu ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vencálek (Zelení): “Žábou na prameni” jsou často právě kraje

22:01 Vencálek (Zelení): “Žábou na prameni” jsou často právě kraje

Komentář na veřejném facebookovém profilu strany k nápadu zrušit ministerstvo školství