Děkuji za slovo, pane předsedající. Já si dovolím vás seznámit se stanoviskem klubu hnutí ANO. Z našeho pohledu ten zákon, respektive návrh na změnu toho zákona dává smysl. Z našeho pohledu přesně tak, jak se navrhuje zrušit vlastně jeden z osmi obvodních báňských úřadů, a to Obvodní báňský úřad v území krajů Libereckého a Vysočina - ten má sídlo v Liberci. Bohužel se potýká s poklesem správní a kontrolní agendy, a to je právě z důvodu poklesů těžby radioaktivních surovin a zejména ukončení těžby na ložisku Rožná v Kraji Vysočina. Agenda se dle návrhu má převést na Obvodní báňský úřad pro území krajů Královéhradeckého a Pardubického, a to do Hradce Králové, což rozhodně také dává smysl.
Dále se navrhuje odstranit administrativní překážky při povolování vývozu výbušnin. Víme, že je velmi nejednoduché řešit právě tu agendu kolem výbušnin a vždy dáváme pozor na to, aby tam nevznikly nějaké prostory k neoprávněnému nakládání. Zde se zavádí alternativní nástroje, kdy namísto povolení orgánů třetích zemí s antiexportní doložkou, a to vlastně povolení orgánů třetích zemí nebo prohlášení zahraničního konečného uživatele právě s vloženou antireexportní doložkou a samozřejmě potvrzené tamním orgánem.
Povinnost zpracování té antireexportní doložky se nově vyžaduje pouze u dokumentů vystavených tamním dovážejícím obchodním partnerem, což za nás také dává smysl, tím právě Český báňský úřad přistupuje k praxi uplatňované při vývozu materiálů dvojího užití, tudíž už tady legislativní zkušenost je.
Dále se v řízeních o žádostech o povolení vývozu, dovozu a tranzitu výbušnin navrhuje zavést takzvaný institut tichého souhlasu, to jest v případě, že orgány státní správy nebo zpravodajské služby nebudou mít proti obchodní transakci námitky. Zde jsme rádi, že je právě myšleno i na zpravodajské služby. Tím pádem nebude následně nutné formálně stanovisko vydávat a ten proces se zjednoduší
V zájmu efektivnějšího sdílení informací o vydaných povoleních mezi Českým báňským úřadem a orgány celní správy se tady navrhuje změnit, automatizovat vlastně formu skrze ty příslušné informační systémy a ten tok informací omezit na nezbytně nutné údaje pro celní potřeby, tudíž opět zjednodušení, což vítáme.
Dále je navrženo odstranění překážek pro efektivní informační spolupráci s Policií České republiky o trhacích pracích velkého rozsahu. To spočívá v zavedení principu, kdy báňský úřad informuje jen jeden útvar Policie České republiky, a to právě ten útvar, v jehož obvodu působnosti se ty trhací práce mají zavádět. Takže opět místně i procesně jednodušší.
Dále se modernizuje prokazování podmínek pro nakládání s výbušninami. Zde se bavíme právě o bezúhonnosti fyzických osob, prověřuje se primárně skrze rejstříky trestů a obdobné evidence. Navrhuje se rozšířit podmínky pro nakládání s výbušninami nespácháním trestných činů na úseku munice a pyrotechnických výrobků, což dává logiku. Zdravotní způsobilost prověřovat mimo jiné hodnocením zdravotního stavu skrze zdravotní kontraindikace, které jsou stanoveny v již existující vyhlášce.
Takže za mě všechny ty zmíněné změny rozhodně smysl dávají, my tady tu novelu vítáme a podporujeme. Děkuji.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.