Základním předpokladem pro splnění tohoto žádoucího stavu je aktivní spolupráce mezi městem Vimperk a podnikatelským prostředím.
V současné době je ve Vimperku a okolí několik silných zaměstnavatelů, jakými jsou Rohde & Schwarz, Správa NP a CHKO Šumava, Löffler, Uniwell, OV Media a další. Zde ovšem město může jen limitovaně ovlivňovat rozvoj těchto firem.
Město Vimperk není v současnosti místem, kde se příliš daří rozvíjet nové podníkání. Ukončení činnosti drobných podnikatelů a uzavření tradičních obchodů se zvláště v centru spolupodílí na negativním vývoji image města. Zachování a rozvoj sítě maloobchodních prodejen a služeb je z hlediska rozvoje a atraktivity města nezbytné. V podstatě lze říci, že zvýšení atraktivity centra pro místní obyvatele a návštěvníky, ale i města samotného, vyžaduje zajištění kvalitní struktury maloobchodních služeb. S ohledem na geografickou polohu Vimperka je ekonomický potenciál možné spatřovat především v oblasti turistického ruchu. Současně bychom si měli v našem městě idenfikovat lokality, kde je možno připravit určité formy investičních pobídek pro nové podnikatelské aktivity.
Jsem přesvědčen, že město má vytvářet dobré podmínky pro podnikání, které v konečném důsledku přinesou pozitiva pro život obyvatel ve městě. Cílem musí být vytváření takových podmínek ve Vimperku, které budou vést firmy k větší ochotě investovat, přijímat větší podnikatelská rizika, neboť budou mít, díky podpoře města a místních institucí, větší oporu v „pozitivní“ městské atmosféře. Mám zde na mysli skutečně partnerství, kdy podnikatel přinese v daném místé ve Vimperku nebo jeho okolí investiční záměr a očekává od města vytvoření základních podmínek pro realizaci tohoto záměru. Nebo ještě lepší situace, kdy si město proaktivně definuje nemovitosti, pozemky, kde z pohledu rozvoje města vidí přínos přinést sem danou podnikatelskou činnost a vytvoří atraktivní podmínky pro potenciální investory. Každá investovaná koruna do města je vidět a radnice by měla vytvářet podmínky, za kterých budou podnikatelé ochotni investovat a být aktivní ve Vimperku.
Jak na to? Myslím si, že město má velkou pravomoc, jak regulovat rozvoj Vimperka prostřednictvím územního plánu, který jasně definuje „co kde může ve městě být“. Pak by si samospráva města Vimperk měla identifikovat lokality (pozemky, budovy), kde má zájem, aby zde doślo k investicím, přičemž město Vimperk nemůže být a ani není provozovatel výrobních firem, hotelů, restaurací, maloobchodů nebo jiných služeb. Prostě to není role města a město to ani neumí. Takže zde právě město nemá vůbec utrácet peníze, ale nastavit podmínky pro investice v dané lokalitě a nabídnout např. formou veřejné soutěže podnikatelským subjektům. Proč nemůže být nabídnuta budova bývalého internátu „lesárny“ pro záměr vybudování sociálního bydlení pro důchodce? Proč nezkusit najít pozemek na sídlišti pro výstavbu občanské vybavenosti (restaurace, služby)? Proč nenabídnout pozemek bývalého letního kina pro předložení podnikatelského záměru a pak se rozhodnout, za jakých podmínek tento prostor pronajmout, odprodat? Proč nevytvořit aktivní podmínky pro odprodej dnešního pečovatelského domu u parkovišté u gymnázia? Proč neodprodat některé pozemky na Vodníku s jasně definovanou podmínkou na vybudování konkretní infrastruktury služeb, technického zázemí v této lokalitě? Proč nenabídnout pozemek v Rokli pro podnikatelské využití? Proč si město nezmapuje svoje další pozemky ve Vimperku nebo jeho okolí a nedefinuje si, jaké zde je nejlepší cílové využití (včetné i investićní pobídky pro menší výrobní firmy) a nenabídne podnikatelkým subjektům? Není přece žádné riziko pro město, když si jasně nastaví regulaci rozvoje přes územní plán a pak přizve podnikatelské subjekty pro realizaci investic v daném prostoru. Toto je správná cesta, která povede k rozvoji Vimperka. Dnes ovšem neexistuje v našem měste žadný takový „katalog“ potenciálních pozemků, budov pro investici . Možná jedním z důvodů je i v poslední době prosazovaná myšlenka, že město nesmí prodávat žadné pozemky v tzv. strategických místech. Toto vnímám jako laciný populismus, který možná jen nahrazuje neschopnost správně definovat cíle pro strategický rozvoj města. V horśím případě je za tím jen závist a „maloměštanství“, kdy to „prostě neprodáme“. Co tam ovšem budeme dělat, nebo zda vůbec budeme mít finanční zdroje na tyto investice, to už nikdo neřeší. Toto je prostŕedí, které určitě nemůže přispívat k rozvoji Vimperka. Teď si upřímně řekněme, kolik máme takových potenciálních investičních lokalit a kolik jich město nabízí jako pobídku pro investici?
Další možností podpory podnikatelského prostředí je iniciace dialogu města Vimperk s majiteli nemovistostí, které jsou vhodné pro investice, resp. nedělají moc dobrou image našemu městu. Připravit pro tyto vlastníky nějakou zajímavou nabídku pro iniciaci opravy nebo realizaci investice, a to formou např. prodeje části pozemku pro parkoviště, spoluúčast města při vybudování kanalizace nebo přívodu elektriky, pomoc při získání dotace na opravu fasády budovy atd. Bohužel za posledních 8-10 let jsem neviděl žádnou výraznější aktivitu v tomto směru ze strany města Vimperk.
Jsem přesvědčen, že město Vimperk by mělo vytvořit „katalog“ pozemků a budov pro potenciální investice a vytvořit podmínky, aby to bylo zajímavé pro místní podnikatele, ale i externí nové investory. Pak to přinese další velký impuls pro Vimperk.
Ing. Martin Paštika, MBA.
člen místní rady
člen strany
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV