Jel jsem nedávno po rovném a přehledném úseku silnice, za jasného počasí a slabého provozu. Na parkovišti u silnice stál v nezvyklé poloze Superb, rovnoběžně se silnicí a blízko krajnice. Pomyslel jsem si, že to není úplně bezpečné, že by řidič měl zajet normálně dál na parkoviště. Po chvilce mě předjel vysokou rychlostí houkající a blikající ten stejný Superb. Klidil jsem se mu z cesty, protože jel skutečně hodně rychle. Pronásledoval silničního „piráta.“ Za chvíli jsem ho viděl opět stát, teď naplno blikajícího se zastaveným provinilcem. Ten „pirát“ musel jet poměrně klidně a nenápadně, protože jsem ani nezaregistroval, kdy mě předjel. Vybrané místo zcela zjevně nebylo nebezpečné, bylo však dobře vybráno k možnosti ulovení dopravního přestupku.
Takže policejní Superb jel hodně rychle a donutil riskantním způsobem zastavit poměrně klidného řidiče. O kousek dál v Německu na podobné nebo i horší silnici je povolena rychlost 100 km/h, kterou pravděpodobně řidič nepřekročil. Stejně tak dál o cca 1 km je i u nás již povolena rychlost 110 km/h. Marně v tom hledám logiku, podle které by mělo jít o bezpečnost. Policejní auto provádí nebezpečné manévry ve vysoké rychlosti kolem 160 km/h. A to proto, aby pokutovala řidiče, který zcela zjevně nikomu na silnici nebezpečný nebyl. Policie vynucuje zákon, ale s bezpečností provozu to nemá co dělat.
Naštěstí se v tomto případě nic nestalo, ale někdy to dopadne špatně (ZDE). Podobné, možná ještě nebezpečnější počínání policie je popsáno ZDE a ZDE. Dokud to člověk sám nevidí, tak si to hned ani neuvědomí. Policie takto kontroluje dodržování maximální rychlosti, protože její překročení je prý nebezpečné. Policie přitom rychlost překračuje i víc, takže logicky vytváří situace ještě nebezpečnější.
Neoznačených policejních aut po našich silnicích jezdí desítky v ceně přes 100 milionů korun. (Kromě toho má policie několik tisíc klasických označených aut za miliardy). V provozu jsou desítky silných zdravých chlapů, kteří za peníze občanů nezvyšují bezpečnost, a možná dokonce vytvářejí nebezpečí na našich silnicích.
Je zde pak i otázka etičnosti takového jednání, kdy skrytá ozbrojená síla v utajení sleduje občana. Paradoxem je navíc otázka smyslu omezení maximální rychlosti. Toto omezení totiž velice pravděpodobně samo o sobě nijak nepřispívá bezpečnosti silničního provozu, spíše naopak.
Co s tím? Měli bychom zavést na dálnicích maximální rychlost 140 km/h jako v Polsku a 100 km/h jako maximální rychlost na ostatních silnicích, stejně jako v Německu. Místo různých místních snížení rychlosti používat spíš výstražné značky, jako práce na silnici, nebo značky informativní. Desítky drahých utajených policejních aut přestat používat a na silnicích nechat „pouze“ tisíce běžných označených.
Jsem přesvědčen, že nedojde ke zvýšení počtu nehod. Zato dojde k nemalým úsporám.
(převzato z Profilu)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV