Pondělí bylo posledním dnem, kdy lze zveřejnit předvolební průzkumy o podpoře kandidujících stran. Od úterý až do uzavření volebních místností v sobotu ve 14 hodin to zákon zakazuje. Opatření má zamezit ovlivňování voličů na poslední chvíli. Kdo tedy při svém rozhodování k předvolebním průzkumům přihlíží, bude se orientovat podle těch, které se objevily v uplynulých dnech a naznačily vyhlídky politických subjektů.
Tím zřejmě nejdiskutovanějším je hnutí ANO. Jeho trvalý vzestup vyvolává otázku, zda přiláká dosud nerozhodnuté voliče, nebo jeho možná síla lidi vystraší a dají svůj hlas někomu jinému. „Obě možnosti jsou ve hře a odpovídá to i literatuře. Často se v ní cituje to, že se voliči rádi, pokud jsou zcela nerozhodní, přidají k tomu, kdo je vnímán jako potenciální vítěz, který je in, jde nahoru a má tedy charakter dynamického subjektu,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz sociolog Jan Hartl, ředitel agentury STEM, z jejíhož posledního modelu vychází hnutí ANO na druhém místě s 16,1 procenta.
Lidé se rádi svezou ve vagonu s hudbou a vítězem
„Tomu se říká bandwagon efekt. Bandwagon označoval vůz s kapelou připojený k vlaku, který používaly politické strany v USA v rámci volební kampaně. Je to z dob, kdy se američtí prezidenti vozili vlakem a každý z voličů chtěl být v tom vagonu, kde hraje hudba a jsou vítězové,“ poukazuje Jan Hartl na touhu voličů být na straně vítězů, „jet na vagoně s kapelou“, být mezi těmi, kteří vyhráli, a proto nakonec volí tu stranu, jejíž vítězství se podle průzkumů předpokládá.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník