„Je třeba nového, systémového myšlení - a to urgentně,“ konstatuje Milan Zelený. Osobně ho mrzí to, že všechny úžasné vize J. A. Komenského, Baťů i bratrů Čapků se sice naplňují celosvětově, ale nikoli v zemi jejich původu. Tedy u nás.
I proto ve svém aktuálním blogu nastínil hned několik příkladů změn, které by se měly co nejdříve začít aplikovat. Rozdělil je i tematicky. A jelikož je zpracovaný text určený médiím, začal právě jimi.
„Média procházejí zásadní transformací, ztrácejí své tradiční trhy a stávají se snadnou kořistí státního i obchodního vlivu. V nesvaté alianci se státem nebo byznysem pak nemohou plnit svoji skutečnou společenskou roli a stávají se nástroji propagandy. Mediální propaganda je dnes hlavním nástrojem vedení moderní teroristické války. Přijetí propagace (jakkoliv kamuflované) stranicko-politických, ideologických, nacionálních, náboženských nebo finančních zájmů ve spojení s digitálními technologiemi představuje ‚poslední zvonění‘ pro tradiční mediální formy,“ uvádí dál profesor z Fordhamovy univerzity v New Yorku.
Vysvětlovat, ne jen informovat
Jak dodává, dnes již nestačí prostý přenos informací, zpráv a reportáží. Mnohá média na to proto reagují zahalením zpráv a informací do ponurého formátu jakési zábavy či show. Hlasatelé a komentátoři si stále častěji povídají s jinými hlasateli a komentátory - vystačí si sami sobě. Zákazník se na to má pasivně dívat, nebo poslušně komentovat přes jejich Facebook nebo Twitter. Tudy cesta nevede. Vytrácí se rozbor, pochopení, vysvětlení, kontext a odborné posouzení stále složitějšího světa.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Alena Hechtová