Anketa o nejabsurdnější výluku z pojištění: Lidé v průzkumu odmítli omezování v ukončování pojistných smluv

17.05.2018 15:40 | Zprávy

Anketa o nejabsurdnější výluku z pojištění se zaměřila vedle výluk také na otázku ukončování pojistných smluv. Výsledky hlasování, kterého se zúčastnilo 5381 spotřebitelů, ukázaly, že 97,6 procenta dotázaných nesouhlasí s omezujícími podmínkami pro změny či výpověď pojistných smluv uzavřených na dobu neurčitou. Potíže s ukončením pojistné smlouvy ze strany pojišťovny zažilo 87 procent hlasujících. Změnu legislativy, která by umožnila klientům pojišťoven sjednat výhodnější podmínky pojištění kdykoliv a bez sankcí preferuje bezmála 89 procenta.

Anketa o nejabsurdnější výluku z pojištění:  Lidé v průzkumu odmítli omezování v ukončování pojistných smluv
Foto: Redakce
Popisek: OVB Vstřícná banka - logo

 

Průzkumu, ve kterém se mohli čtenáři serveru www.BankovniPoplatky.com vyjádřit k povinnosti ukončovat pojistné smlouvy šest týdnů před koncem ročního trvání smlouvy, se zúčastnilo 5381 hlasujících. Celých 97,6 procenta dotázaných nesouhlasí s omezujícími podmínkami pro změny či výpověď pojistných smluv uzavřených na dobu neurčitou.

“Svoboda volby je úplně základním principem zdravého konkurenčního prostředí. Čím více tuto svobodu omezíme (byroktaticky, různými lhůtami, apod.. ) tím horší a dražší služby budou zákazníci dostávat. Ze své dlouholeté praxe nevidím jediný důvod, proč by tato nesmyslná lhůta měla nadále existovat. Korporátní pojišťovny tak z klientů vytváří nevolníky, kteří jsou nuceni zůstávat uvázaní někde, kde vůbec být nechtějí,” popisuje současný stav trhu Marek Orawski, šéf První klubové pojišťovny, která jako jediná v ČR umožňuje klientům flexibilní trvání a úpravy smluv.

Pokud chce klient změnit či vypovědět smlouvu o pojištění v případě uzavření smlouvy na dobu neurčitou, musí tak učinit nejpozději šest týdnů před koncem ročního trvání pojistné smlouvy, takzvaném výročním termínu. Pokud to klient nestihne, smlouva se automaticky prodlužuje o další rok. Klienti přitom o takové podmínce vůbec neví, a lhůty promeškávají.

„Jsem zastáncem rozumného způsobu ochrany, který může fungovat například tak, že pojistka nepůjde zrušit v rámci prvního roku, ale potom už kdykoli. Naprosto rozumím postojům klientů, kteří chtějí odejít hned a jednoduše, pokud je pojišťovna zklame. A ne si někam psát termíny a hlídat dny, abych neprošvihl nějakou lhůtu jako prvňáček v základní škole,” komentuje Marek Orawski, šéf První klubové pojišťovny a dodává: „Klíčové je, aby se pojišťovny chovaly ke klientů tak, aby neměli důvod odcházet.”

Často nejde jen o samotnou lhůtu pro výpověď či změny smlouvy, ale také různé administrativní a účelové překážky ze strany pojišťoven, které brání klientům zajistit si výhodnější podmínky u pojistné smlouvy, nebo tyto smlouvy bez sankcí a překážek vypovídat.

„Výsledky průzkumu ukazují, že lidé obecně jsou citliví na regulace typu omezení možnosti výpovědi smluv, nebo ne nelogické omezování svých práv. Zatímco v případě bank a v oblasti půjček mají spotřebitelé rozsáhlá práva a jejich postavení je velmi silné, díky zákonu o spotřebitelském úvěru, v případě vztahu klient a pojišťovna už tak široká ochrana neexistuje“, komentuje výsledky průzkum Miroslav Zeman, šéfredaktor serveru www.BankovniPoplatky.com, který průzkum organizuje.

Podrobné výsledky otázek:

Lidé mají často potíže s ukončením či změnou pojistné smlouvy

Na otázku zda lidé měli někdy potíže s ukončením pojistné smlouvy ze strany pojišťovny (prošvihnutí lhůty, administrativní překážky, formální nedostatky apod. odpovědělo 4684 hlasujících, že ano, což představuje celých 87 procent. S žádnými problémy se nesetkalo 562 hlasujících, tedy bezmála 10,5 procenta, nevzpomíná si nebo neví 135 hlasujících, tedy pouze 2,5 procenta hlasujících.

Lidem se nelíbí omezení při výpovědí či změnách pojistných smluv

5206 hlasujících uvedlo, že by uvítalo ukončit pojistnou smlouvu kdykoliv. Jedná se o 96,7 procenta všech účastníků průzkumu. Nesouhlas vyjádřilo 68 hlasujících a 107 nedokázalo posoudit.

5201 hlasujících, tedy 96,7 procenta také přímo odmítlo povinnost dodržet omezující lhůtu pro možnost změn ve smlouvách, nebo jejich ukončení – šest týdnů před koncem ročního trvání. Problémy s danou omezující lhůtou nemá 73 hlasujících a 107 hlasujících nedokázalo problém posoudit.

Zákon by mohl problém vyřešit, soudí většina hlasujících

Změnu legislativy, která by umožnila klientům pojišťoven sjednat výhodnější podmínky pojištění kdykoliv a bez sankcí preferuje 4787 hlasujících, tedy bezmála 89 procenta. Proti změně zákonů se vylovilo 64 hlasujících a 530 hlasujících nedokázalo problém posoudit.

Průzkum bude probíhat spolu s anketou o nejabsurdnější výluku z pojištění celý měsíc.

 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

plk. Ing. Zdeněk Nytra byl položen dotaz

Stává se snad ODS populistickou stranou?

Co si jako člen ODS myslíte o slibu Fialy, že když bude ODS u moci, budeme mít do několika let platy jako v Německu? Protože snad všichni ekonomové a odborníci tvrdí, že je to nereálné. A já se ptám, zda nemyslíte, že takové prohlášení straně jen škodí, protože je evidentní, že jde v lepším případě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČSÚ: Průměrná mzda vzrostla v třetím čtvrtletí reálně o 4,6 procenta

19:15 ČSÚ: Průměrná mzda vzrostla v třetím čtvrtletí reálně o 4,6 procenta

Ve 3. čtvrtletí 2024 vzrostla průměrná hrubá měsíční nominální mzda na přepočtené počty zaměstnanců …