Fischer vede. Ve výši nákladů na svoji kampaň

27.11.2012 21:15 | Zprávy

Nejvíce peněz na prezidentskou kampaň v médiích zatím vynaložil Jan Fischer, jehož propagace vyšla na 26,5 milionu korun. Miloš Zeman, Přemysl Sobotka a Karel Schwarzenberg dosud utratili zhruba 11 až 12 milionů korun. Výdaje ostatních kandidátů jsou lehce nad nebo pod pěti miliony korun. Vyplývá to z analýzy společnosti Admosphere, která monitoruje hodnotu reklamního prostoru na základě ceníkových cen, tedy bez započítání množstevních slev a případných barterů.

Fischer vede. Ve výši nákladů na svoji kampaň
Foto: Hans Štembera
Popisek: Zámecké schody na Pražský hrad

Nejvíce peněz na prezidentskou kampaň v médiích zatím vynaložil Jan Fischer, jehož propagace vyšla na 26,5 milionu korun. Miloš Zeman, Přemysl Sobotka a Karel Schwarzenberg dosud utratili zhruba 11 až 12 milionů korun. Výdaje ostatních kandidátů jsou lehce nad nebo pod pěti miliony korun. Vyplývá to z analýzy společnosti Admosphere, která monitoruje hodnotu reklamního prostoru na základě ceníkových cen, tedy bez započítání množstevních slev a případných barterů.

Původně kandidovalo na prezidenta 20 lidí, nyní jich zbylo osm. Z vážných adeptů ministerstvo vyřadilo šéfku Suverenity Janu Bobošíkovou, ekonoma Vladimíra Dlouhého a podnikatele a senátora Tomia Okamuru, kteří podle vnitra měli příliš neplatných podpisů na peticích k jejich nominaci. Vyřazení uchazeči se mohou do středy odvolat k Nejvyššímu správnímu soudu.

SLEDUJEME: Přímá volba prezidenta

Uchazeči o prezidentskou funkci přitom mohou počítat výdaje na kampaň až od října, kdy začal platit zákon k prezidentské volbě, a na ministerstvo vnitra tak mohla být oficiálně podaná kandidátská listina. Fischer tak od října do 12. listopadu podle ceníkových dat Admosphere vydal na mediální kampaň v tisku 9,9 milionu korun. Fischer však na svém webu uvedl, že po odečtení slev, která mu v rámci inzerce poskytla jednotlivá média, jeho mediální výdaje vycházejí na zhruba 2,4 milionu korun bez DPH.

Inzerce v tisku za bezmála 12 milionů

Inzerce v tisku počítaná od začátku roku podle Admosphere vychází u prezidentské kampaně Fischera na 11,9 milionu korun. O milion korun více investoval Fischer do billboardů, kolem milionu korun ho podle ceníkových cen stála reklama v kině. Online inzerce pak vychází na 618.000 korun. Na svém webu však Fischer uvádí, že v rámci volební kampaně dosud utratil 12,6 milionu korun a do limitu 40 milionů korun, které mohou kandidáti v rámci kampaně utratit, mu tak zbývá kolem 27 milionů korun. Při účasti ve druhém kole volby se limit zvyšuje o deset milionů korun.

Favorita předvolebních průzkumů, co se týká výdajů na kampaň, následoval Miloš Zeman, jehož inzerce zatím podle Admosphere vyšla na 12,2 milionu korun. Z toho kolem pěti milionů korun zabrala tisková inzerce, zbylých asi sedm milionů pak stála billboardová kampaň. Podle mluvčí Zemanovy kampaně Hany Burianové však inzerce v tisku podle uzavřených smluv od ledna do půlky prosince činí lehce přes čtyři miliony bez DPH. Outdoorová kampaň za leden, říjen, listopad a prosinec pak vychází na zhruba 4,5 milionu korun bez daně, dodala.

Na 11,42 milionu korun společnost Admosphere vyčíslila hodnotu mediálních investic spojených s kampaní Přemysla Sobotky, u které 11,4 milionu korun připadlo na tištěnou reklamu, a 63.000 Kč na online inzerci. I Sobotka ovšem při tiskové inzerci využil slev, které podle jeho mluvčího Tomáše Bartovského dosahují desítek procent. "Výdaje na inzerci v tisku tak dosáhly od konce září zhruba 3,3 milionu korun," řekl ČTK Bartovský. Reálné výdaje na internetovou reklamu naopak podle něj představují vyšší částku 450 tisíc korun.

Ani ostatní nejsou výrazně pozadu...

Kampaň Karla Schwarzenberga podle ceníkových cen zabrala v médiích prostor v hodnotě 11,4 milionu korun. Kolem deseti milionů zabrala inzerce v tisku, zbytek se rozložil do online reklamy. Reálně však Schwarzenberg podle tiskového mluvčího jeho volebního týmu Marka Pražáka do kampaně investoval 11,02 milionu korun, do kterých je ovšem kromě tištěné a online inzerce započítaná i venkovní reklama. "V porovnání s tím ovšem vůbec nebyla uvedena hodnota outdoorových ploch a naopak hodnota inzerce v tisku byla nadhodnocena dokonce zhruba pětinásobně," řekl Pražák.

Lehce přes pět milionů Kč stála podle analýzy společnosti Admosphere mediální propagace Jiřího Dienstbiera. Podle jeho informací však celkové náklady na reklamu v médiích činily v průběhu října a listopadu zhruba 3,8 milionu korun. Z toho na tisk připadlo 1,8 milionu korun, na internet necelých 1,2 milionu Kč a do outdooru šlo 817 tisíc korun. Jde o ceny očištěné od slev a agenturní provize.

SLEDUJEME: Vyřazení prezidentských kandidátů

Vladimír Dlouhý, který byl po kontrole petic s podpisy spolu s Janou Bobošíkovou a Tomiem Okamurou z volby vyřazen, do kampaně investoval necelé čtyři miliony korun, což podle jeho mediálního poradce Jana Piskáčka zhruba odpovídá skutečným výdajům. Inzerce ostatních kandidátů, mezi které patří herečka Táňa Fischerová, politička Zuzana Roithová a umělec Vladimír Franz, mezi monitorovanými médii nebyla zachycena.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk

Kývnete na nabídku ANO?

Kdybyste šel do koalice s ANO tak byste byl přeci nejen hejtman, ale koalice by měla přeci i víc mandátů, takže je to logické. I jinde se přeci ODS spojuje s ANO. Tak proč ne? A jak vlastně hodnotíte celkově váš výsledek ve volbách? Dřív tu ODS dominovala, nemyslíte, že kdybyste nekandidovali v koal...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Prezident Chorvatska plní svou povinnost. Země Ukrajině vojensky nepomůže

22:50 Prezident Chorvatska plní svou povinnost. Země Ukrajině vojensky nepomůže

Prezident Chorvatské republiky Zoran Milanović nepovolil účast chorvatských vojenských sil na pomoci…