Noviny: Stát zaplatí po prohraném sporu s Volkswagenem 301 milionů

28.07.2014 6:44 | Zprávy

Česká republika zaplatí po prohraném sporu s firmou Volkswagen 301 milionů korun kvůli nezákonnému vypořádání dluhů po prodeji Škody Auto. Uvedly to dnešní Lidové noviny (LN), podle nichž dal ministr financí Andrej Babiš (ANO) minulý týden příkaz k proplacení sumy.

Noviny: Stát zaplatí po prohraném sporu s Volkswagenem 301 milionů
Foto: Hans Štembera
Popisek: Peníze, ilustrační foto

Formálně podle deníku za vzniklý dluh odpovídá státem vlastněná společnost Prisko, jejíž jméno je zkratkou privatizace mladoboleslavské automobilky, kterou v roce 1991 získal právě německý koncern Volkswagen. Původně prý dlužná částka vůči Volkswagenu činila 150 milionů, kvůli chybným smlouvám, vleklým soudním sporům a nákladům na právníky se však zvýšila.

Babiš hledá viníka

Volkswagen v letitém sporu tvrdil, že ho Česko při privatizaci automobilky ochudilo o stovky milionů korun. LN popisují počátky sporu - v polovině 90. let se podle nich Prisko a Volkswagen domluvily na tom, že budou spolupracovat na vymožení 676 milionů korun od Motokovu, který Škodě dlužil. Prisko mělo nárok na 55,4 procenta dlužné částky, Volkswagen na zbytek. Prisko však prý závazek nerespektovalo a v roce 1997 se s Motokovem vyrovnalo, aniž dalo německé firmě vědět. Volkswagen následně věc žaloval, případ řešily český a rakouský soud a také rozhodčí soud. Městský soud v Praze podle LN řízení zastavil, u rozhodčího soudu Volkswagen vyhrál a ČR prý prohrála letos v dubnu i u rakouského soudu.

Ministr financí Babiš LN řekl, že zjišťuje, kdo konkrétně je za „zpackaný případ" odpovědný, míní ale, že je to „skandál bývalých ministrů financí, že to před tím nikdo neřešil". Jen za právní služby musel podle Babiše stát vydat přes 65 milionů korun.

Mladoboleslavská Škoda Auto je tahounem českého exportu a dlouhodobě patří k nejvýkonnějším českým průmyslovým firmám. Firma bývá dávána za příklad úspěšné privatizace. Někdejší předlužená a stagnující automobilka se po začlenění do německého koncernu změnila v prosperující firmu. Letos by Škoda Auto měla poprvé prodat přes milion vozů a výroba v ČR má překročit rekordních 600.000 aut. Do roku 2018 chce Škoda prodávat 1,5 milionu aut ročně. Počet kmenových zaměstnanců skupiny se loni snížil o 2,4 procenta na 25.758 lidí.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk, mp

Proč nemáme referendum?

Paní Válková, rád bych znal váš názor na to, proč si myslíte, že neprošel váš návrh na uzákonění referenda, když je zakotveno i v ústavě a taky by mě zajímalo, proč jste zákon nepřijali, když jste byly ve vládě vy?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Jinde na netu:



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hejtman Grolich: Povodeň, kampaň. Fotky skoro za čtyři mega. „Morální svinstvo“

12:54 Hejtman Grolich: Povodeň, kampaň. Fotky skoro za čtyři mega. „Morální svinstvo“

Můj kanál má více sledujících. Tak vysvětlil hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich, proč se krizo…