Pacienti, nenechte se balamutit. Právník varuje před nadstandardem

26.12.2011 8:32 | Zprávy

Na seznamu nadstandardů je osmnáct položek, týkají se nepovinného očkování nebo dražších materiálů. Lidé si za ně budou moci připlatit už od ledna. Právník z Platformy zdravotních pojištěnců ale upozorňuje, aby si lidé dali pozor, za co platí. Objednání na konkrétní hodinu není nadstandard, to je součást balíku hrazených služeb. Píše server Týden.cz.

Pacienti, nenechte se balamutit. Právník varuje před nadstandardem
Foto: Zbyněk Pecák
Popisek: Jedna z mnoha demonstrací proti zdravotní reformě, přímo pod okny ministra

Lidé budou platit rozdíl mezi běžným materiálem hrazeným pojišťovnou a lepší nehrazenou variantou. Mohou si tak pořídit odlehčenou sádru, lepší dlahu nebo nitrooční čočky z měkkého materiálu. Připlatí si také za očkování proti sezonní chřipce.

Cenu nadstandardu si určí zdravotnická zařízení

Kvalitní nitrooční čočky budou stát mezi 5 a 17 tisíci korun. Lepší dlaha a některé druhy očkování vyjdou na několik stovek korun. Podle mluvčího ministerstva zdravotnictví Vlastimila Sršně si výslednou cenu budou určovat zdravotnická zařízení.

Ministr zdravotnictví Leoš Heger (TOP 09) si od nadstandardu slibuje 200 milionů korun do svého rozpočtu.

Lékař musí pacientovi sdělit, že se může rozhodnout pro hrazenou léčbu

Podle právníka Platformy zdravotních pojištěnců Ondřeje Dostála by lékaři měli poučit pacienty o tom, co je nadstandard a co ne. „Musí mu vysvětlit, že kromě placené varianty existuje také nějaká základní léčba, kterou plně uhradí pojišťovna. Musí mu ji nabídnout. Pokud si pacient tuto základní variantu vybere, lékař to musí respektovat,“ vysvětluje serveru Týden.cz.

Pacient ovšem nemá platit plnou cenu výrobku či péče, ale jen rozdíl mezi cenou běžného materiálu a lepší variantou.

Lidé by si také měli dát pozor na to, pokud se jim lékař snaží namluvit, že neexistuje základní bezplatná varianta se stejným léčebným efektem.

Pokud má lékař smlouvu s pojišťovnami, nesmí vybírat poplatek za objednání na konkrétní hodinu

Záleží ovšem na smlouvách, které mají zdravotnická zařízení s pojišťovnami. Pokud je nemá, může vybírat peníze, za co chce. Třeba i za objednání na konkrétní hodinu. Pokud lékař smlouvy má, nesmí něco takového účtovat. „Vše co není na seznamu nadstandardů, je součástí balíku hrazených služeb, na které má pacient běžně právo. Výjimkou jsou příplatky za to, že lékař objedná pacienta mimo ordinační hodiny,“ řekl Dostál na Týden.cz.

Pokud dražší varianta nesplní pacientovo očekávání, pak může on žalovat výrobce nebo lékaře o náhradu škody. Podle Dostála jsou žaloby na vadu materiálu dobře proveditelné.

Při placení nadstandardu se stále platí regulační poplatek. Neplatí se pouze tam, kde léčbu vůbec nehradí pojišťovna.


 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vfe

Ing. Zuzana Ožanová byl položen dotaz

náměstci

Dobrý den, nemyslíte, že není problém jen v počtu náměstků, ale celkově? Nač potřebujeme tolik ministrů, ale třeba i zákonodárců? Já myslím, že kdyby jich bylo třeba o 1/3 míň, klidně i o polovinu, nic by se nestalo. A vůbec nač je třeba tolik úředníků, poradců a bůh ví koho ještě? Není tohle cesta,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivan Hoffman a co je nutné: Porazit cenzory i byrokraty, vzít rozum do hrsti

4:44 Ivan Hoffman a co je nutné: Porazit cenzory i byrokraty, vzít rozum do hrsti

POHLED IVANA HOFFMANA „Vždy zde bude strach, že slovo změní svět. Současně zde vždy bude víra, že um…