Podle Stratforu je zřejmé, že Evropská unie musí konečně začít řešit migrační krizi. Navrhované plány na využití námořních sil, které by zachytávaly lodě s uprchlíky, však prý svůj efekt pravděpodobně nepřinesou. Jak je v analýze společnosti Stratfor konstatováno, námořní operace by musely být doplněny o pozemní vojenské akce. Jinak nemají šanci na úspěch. „Minulý měsíc se Evropská komise dohodla na několika bodech. Z uniklého dokumentu je patrné, že se uvažuje především o akcích namířených proti převaděčům a o zřízení námořních hlídek. Vojenští představitelé by potom měli plánovat operace s cílem předejít přímému vojenskému zásahu v Libyi,“ informuje Stratfor.
„Cílem je ochromit jejich převaděčský byznys a potápění jejich lodí by údajně zbavilo obchodníků s lidmi prostředků. Tato strategie však má své nedostatky. Největší překážkou je libyjská vláda sídlící v Tobruku a další konkurenční síly. Prakticky všechny jsou proti vojenské intervenci EU v libyjských vodách či na pobřeží,“ uvádí Stratfor s dodatkem, že původně plánovali představitelé EU požádat Radu bezpečnosti OSN o souhlas k povolení dělat takové operace. „Ovšem Rusko dalo jasně najevo, že bude takové úsilí blokovat. Proto se evropští politici snaží přesvědčit libyjskou vládu, aby jim udělila svůj souhlas. Optimálním řešením není ani potápění lodí, protože se tak neřeší příčina problémů,“ konstatuje Stratfor.
„Znemožnit převaděčům využívat nelegálně získané lodě by stejně počet uprchlíků nesnížilo, protože převaděči se bez těchto lodí obejdou. Jakmile loď opustí africké břehy, nepředpokládá se, že se po splnění svého úkolu vrátí zpátky. Převaděči si účtují peníze za to, že dopraví uprchlíky k místu nalodění a poté dál po Středozemním moři. Zatímco organizace zajišťující samotnou přepravu získají peníze za to, že zajistí loď a podplatí místní úřady či bezpečnostní služby a své peníze získají ještě před tím, než loď vyjede dál. Samotným převaděčům tedy na lodích nezáleží a často je bez zaváhání opouštějí,“ argumentuje Stratfor.
Strategii založenou na zvýšené námořní přítomnosti ve Středozemním moři hodlají EU a NATO uplatňovat podle Stratforu se zřetelem na operace zaměřené proti pirátům v Adenském zálivu. „Tam se tato strategie ukázala jako efektivní. Na rozdíl od obchodníků s lidmi se piráti dostávají k penězům až po úplném dokončení akce. To dává námořním silám dostatek prostoru jejich plány narušit. Úspěch operací ve Středozemním moři však nemohou omezit byznys samotných převaděčů lidí, kteří dostanou zaplaceno již před uskutečněním přepravy jejich klientů. Aby mohla být jejich činnost narušena, musí být dělána na pevnině. Tedy dříve, než dostanou zaplaceno. Samostatné námořní operace mají humanitární charakter, ale příliv uprchlíků nezastaví. Spíš naopak. Jen sníží riziko spojené s případným ztroskotáním lodi. Převaděči tak budou moci uprchlíkům nabídnout lepší záruky bezpečného převozu k evropským břehům,“ míní Stratfor.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pro