Šibenice na Wall Streetu, sperma v polském kostele. Vychází kniha o eskapádách umělce, na kterého jste se raději snažili zapomenout

28.06.2020 7:46 | Zprávy

Oprátky na prodej. Takovou ceduli měl český performer Milan Kohout na legendárním Wall Streetu v New Yorku před Bank of Amerika, když tam prodával oprátky. Z místa ho vyhnala až policie, a dostal se i do novin. Tuto a mnoho jeho dalších performancí představuje aktuální třistapadesátistránková publikace Věčný performer, která právě vyšla v Nakladatelství Petr Štengl.

Šibenice na Wall Streetu, sperma v polském kostele. Vychází kniha o eskapádách umělce, na kterého jste se raději snažili zapomenout
Foto: Archiv MK
Popisek: Aktivista Milan Kohout

„Ponořte se do jeho díla z počáteční fáze Kohoutova undergroundového opojení, přes období podpisu Charty 77, jeho vynuceného vystěhování z Československa, pobytu v uprchlickém táboře, azylu ve Spojených státech amerických, tamního studia umění, účasti na celé řadě festivalů po celém světě, až po etapu, kdy vyučoval umění na několika vysokých školách v Bostonu,“ píše se v anotaci k třistapadesátistránkové anglicko-české velkoformátové plnobarevné monografii s množstvím fotografií. Publikace zahrnuje téměř čtyřicet let Kohoutovy tvorby.

Boj s větrnými mlýny

„Komplexní monografie odkrývá pohnutky umělce, který se vrhá do boje s větrnými mlýny s neustálou nadějí, že jednou jejich lopatky naberou ten správný vítr,“ píše se ještě v anotaci. V knize jsou vedle již zmíněných fotografií z Wall Streetu třeba i ty, na nichž líbá Američanovi zadek či mopem umývá náměstí Nebeského klidu v Pekingu od krve po zavražděných studentech při masakru v noci ze 3. na 4. června 1989.

„Performance je projev rebelie proti akademicky uznaným uměleckým a kulturním normám, a proto uniká z většiny akademických definic. Jestliže ji definujeme, tak se její smysl a význam uzavře, tak jako se stalo všem rebelantským umělcům. Jestliže má být performance autentická a stále živá a účinná, musí být nedefinovatelná. Performance je ve svém základu anarchistická. Je to forma nenávidějící slovo umění psané s velkým U. Jestliže byste performanci zavřeli do muzea, umírala by. Což je ne příliš šťastný závěr kariéry jedné z nejslavnějších performerek nedávné doby Mariny Abramovičové,“ napsal mimo jiné v eseji ke knize sám Kohout.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Rychetský

Je pravda, že jste byl člen Pirátů?

A jak se to stalo, že jste od Pirátů přešel ke komunistům? Nebo podle vás platí, že Piráti jsou vlastně novodobý komunisté, jak mnozí tvrdí?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Po večerech sní o generálské frčce“. Foltýn a jeho rychlá rota

4:45 „Po večerech sní o generálské frčce“. Foltýn a jeho rychlá rota

Je to největší příběh české politiky v letošním roce, současně se ale hodí na silvestra. Působení Ot…