Tomáš Halík se dopustil akademického podvodu a tituly získal neoprávněně, tvrdí vysokoškolský docent

17.05.2016 19:46 | Zprávy

Docent Otakar Jelínek, který působí v Ústavu biofyziky a informatiky při 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy, se dlouhodobě věnuje pochybnostem kolem osoby religionisty Tomáše Halíka. Napsal článek, ve kterém zpochybňuje Halíkovy akademické tituly i Halíkovo teologické myšlení, které je podle Jelínka v rozporu s katolickou vírou.

Tomáš Halík se dopustil akademického podvodu a tituly získal neoprávněně, tvrdí vysokoškolský docent
Foto: David Hora
Popisek: Tomáš Halík na přednášce v Písku

Doc. RNDr. Otakar Jelínek, CSc., v článku Halík a pochybnosti uvádí, že pochybnosti jsou s Halíkem bytostně spojeny. 

Halíkovy postoje snad nejsou ani křesťanské... Halíkovo křesťanství jako utopie

První pochybnost se podle Jelínka týká Halíkovy konverze ke katolicismu v šedesátých letech. Jelínek zpochybňuje to, zda je Halík vůbec křesťanem.

„Jako příčinu svého ‚obrácení‘ uvádí Mons. Halík často G. K. Chestertona, pravověrného katolíka a přesvědčeného tomistu, autora nádherné knihy o sv. Tomáši Aquinském a také výroku o ‚křesťanské výšině a buddhistické propasti‘. Ten se musí obracet v hrobě kvůli Halíkově přezíravému postoji vůči scholastické filozofii, což je podle Chestertona právě to nejcennější, co katolické křesťanství odlišuje od ostatních náboženství založených víceméně na mýtech. Samotnému Halíkovu ‚obrácení‘ lze jen těžko porozumět, neboť jeho současné myšlení a heterodoxní postoje nejsou snad ani katolické, ani protestantské, ale nejsou dokonce snad ani křesťanské. Halík navíc se svým deklarovaným postojem k Bohu – Stvořiteli by se neměl opovažovat vstupovat nejen do každého kostela křesťanského, ale ani do  mešity a synagogy!“ píše Jelínek.

Reakce Tomáše Halíka ZDE

Jelínek jako zajímavost připomíná, že Tomáš Halík bezprostředně po své údajné konverzi obhajuje na Karlově univerzitě v roce 1972 svou rigorózní práci „Křesťanství jako utopie – K dialektice dějin křesťanského sociálního myšlení“, za niž byl údajně tehdy oceněn Ústavem ateismu.

Pochybnosti kolem svěcení

Další pochybnosti podle Jelínka vyvstávají s Halíkovým tajným kněžským svěcením, ke kterému došlo v roce 1978 v německém Erfurtu. Sám fakt, že se Halík nechal vysvětit mimo vlastní diecézi, vyvolává podle Jelínka podezření.

„Vzhledem k tomu, že mu bylo za komunistického režimu umožněno studovat na Karlově univerzitě, nebylo tehdy důvodu, proč by byl nemohl pokračovat v řádném studiu bohosloví na kněžském semináři v Litoměřicích, kdyby se chtěl opravdově věnovat duchovenské činnosti, podobně jako kardinálové M. Vlk a D. Duka. Při jeho vysvěcení biskupem Aufderbeckem v roce 1978 bylo v podstatě porušeno tehdy platné kanonické právo CIC 1917, neboť Halík nemohl předložit doklad o náležitém teologickém vzdělání, které toto právo od svěcence vyžadovalo,“ upozorňuje Jelínek.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Lukáš Petřík

Jan Lipavský byl položen dotaz

Peníze a kariéra jsou pro vás evidentně na prvním místě

Jestli máte takový problém s tím být Pirát, proč jste stranu neopustil dřív, než se jí přestalo dařit? Možná teď zůstanete dál ministr, možná si pak vysloužíte nějaký dobrý flek, ale to je vám jedno, jak jste se zachoval jako člověk? Bartoš vás kdysi bránil a zastával se vás a co jste udělal vy?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Popřála k vítězství. To stačilo. I Hrušínský šel vynadat Maláčové za Konečnou

22:30 Popřála k vítězství. To stačilo. I Hrušínský šel vynadat Maláčové za Konečnou

Zvolení bývalé ministryně práce a sociálních věcí Jany Maláčové novou předsedkyní Sociální demokraci…