"Vodíkové autobusy dnes stojí jako nejlépe vybavené trolejbusy, které teď objednáváme, to je kolem 20 milionů korun. Předpokládáme ale, že to půjde dolů," řekl primátor. Pokud chce město za dva roky vodíkové autobusy v ulicích, bude je podle něj muset objednat už letos. Pořídit jich chce šest, nejprve je ale třeba zajistit financování. Ústí by na nákup autobusů chtělo čerpat peníze z evropských fondů prostřednictvím programu Integrovaná územní investice Ústecko-Chomutovská aglomerace (ITI) a také z vládního programu ReStart určeného na podporu strukturálně postižených regionů - Ústeckého, Karlovarského a Moravskoslezského kraje.
Ústí nad Labem není jediným městem, kde plánují nákup vodíkových autobusů. Do dvou let by měly jezdit v Moravskoslezském kraji. Například na Karvinsku jich má být deset dohromady za 160 milionů korun. Vedení kraje o tom už loni v listopadu podepsalo memorandum s Ostravou a také se společností Vítkovice Cylinders, která má k dispozici potřebné technologie. Vodíkový autobus už od roku 2009 obsluhuje několikrát týdně linku městské dopravy v Neratovicích, kde je i vodíková čerpací stanice.
Ústí nad Labem v koncepci udržitelné mobility počítá s tím, že v budoucnu budou ve městě jezdit jen ekologické trolejbusy a autobusy s vodíkovým pohonem. Bude to proto znamenat vyměnit zhruba 80 autobusů, které má dopravní podnik k dispozici. V Ústí je i dostatečný zdroj vodíku, který produkuje zdejší Spolchemie. Plyn totiž vzniká jako odpad membránové elektrolýzy při výrobě chloru a hydroxidů. "Chemička dnes vodík používá k vytápění," dodal Nedvědický. Pokud dopadne dotace na výstavbu plnicí stanice, měla by podle něj stát už koncem příštího roku.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: čtk