Ve studii Cheating Customers in Grocery Stores: A Field Study on Dishonesty se pětice autorů zaměřila na takřka 260 pražských obchodů s potravinami, koloniálů či večerek. Klíčovou roli sehráli figuranti. Ti ve vybraných prodejnách předstírali cizince, kteří nejsou dobře sžiti s českou měnou, nevyznají se příliš v jejích jednotlivých mincích či bankovkách, takže při nákupu drobného zboží představují potenciálně snadný terč nekalého jednání prodavačů a pokladních.
Figuranti uvedli prodávající a pokladní do situace, kdy jim mohli vrátit zpět méně peněz, než měli. Autoři studie pak sledovali, v kolik případech prodávající a pokladní svodu nekalého obohacení podlehnou. Stalo se tak ve 21 procentech obchodů, tedy v 54 prodejnách. Ve střední hodnotě přitom „nechávali navíc“ nekalým prodávajícím 54 procent hodnoty průměrného nákupu.
Muži podváděli a současně byli podváděni častěji než ženy, avšak rozdíl mezi oběma pohlavími nebyl nikterak výrazný. Nekalé jednání prodívajících nastávalo častěji v ranních než večerních hodinách. Autoři studie tak nepotvrdili hypotézu, známou v odborné literatuře jako morning morality effect, že v ranním a dopoledním čase lidé obecně jednají čestněji než v hodinách odpoledních a večerních. Hypotéza staví na tom, že člověk se během dne postupně unavuje a vyčerpává, takže slábne jeho určitá duševní síla odolávat pokušení nekalého a amorálního jednání.
Celkově autoři konstatují, že obelhávání zákazníků je v daných obchodech poměrně rozšířené a že k němu intenzivněji dochází v centrální oblasti města, kde existuje až třikrát větší pravděpodobnost okradení než ve zbytku české metropole.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV