Nesouhlasíme se zaměňováním jednotlivých významů slova škola. Primárním úkolem školy je děti vzdělávat, nikoli hlídat ve školní družině. Z tohoto důvodu nesouhlasíme s výkladem Ministerstva práce a sociálních věcí, že možnost přítomnosti ve školní družině/klubu po dobu distanční výuky automaticky znamená ztrátu nároku na ošetřovné. I děti zaměstnanců kritické infrastruktury mají nadále nařízenou výuku distanční společně s ostatními dětmi ze své třídy, tedy možnost přítomnosti ve školní družině/klubu v budově školy v tomto případě neznamená účast na výuce. Naopak, pro většinu dětí se přítomností ve školní družině/klubu podmínky pro distanční vzdělávání ve srovnání s vrstevníky zhorší, a to z následujících důvodů:
1) Diskriminace v přístupu ke vzdělání
- účast na online výuce většina škol podmiňuje vlastní technikou, dětí v 1. či 2. třídě ale většinou vlastní notebook nemají, připojují se přes techniku rodičů, kterou ale rodiče často nemohou dítěti na celý den do školy dát
- horší podmínky ke koncentraci, protože děti budou muset online výuku absolvovat ve velké skupině dalších dětí, které souběžně budou mít svou online výuku;
- znevýhodněné budou děti s menším počtem online hodin, děti z nižších ročníků, děti méně samostatné či s různými poruchami učení, které budou muset učivo dohánět odpoledne s rodiči.
2) Diskriminace z důvodu zdravotních rizik
- tyto děti budou muset absolvovat 2x více testování než jejich vrstevníci, o jehož psychických a zdravotních rizicích nyní probíhá široká celospolečenská debata;
- tyto děti stráví 2x více času v roušce, o jejímž negativním vlivu na zdraví se rovněž vede debata a jejíž celodenní nošení citlivějším jedincům způsobuje zvýšenou únavu, malátnost a bolesti hlavy;
- tyto děti budou rovněž vystaveny výrazně vyššímu riziku nákazy koronavirem, jelikož mimo kolektiv své třídy se budou tyto dětí stýkat i s velkým množstvím dětí z dalších tříd.
Chápeme potřebu státu udržet zaměstnance kritické infrastruktury v práci, není ale možné diskriminovat děti na základě povolání jejich rodičů. Pro děti rodičů z krizové infrastruktury a jejich rodinné příslušníky proto žádáme stejné podmínky, jako platí pro všechny ostatní děti a jejich rodiče – obnovení nároku na ošetřovné u dětí na 1. stupni ZŠ v době distanční výuky a obnovení nároku na ošetřovné u dětí z MŠ mimo předškoláků.
Každé dítě je jiné a jeho potřeby znají nejlépe jeho rodiče. Nechce i rodiče z krizové infrastruktury, ať sami rozhodnou, co je pro ně a jejich děti nejlepší. Školní kluby v době distanční výuky mají být možností, ale ne povinností.
Andrea Valešová
Petici můžete podepsat ZDE
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV