To zasluhuje drobnou odbočku. Piráti se deklarují jako nekonformní strana, předseda nosí dredy, další vysoký funkcionář je vzezřením hippster zapomenutý odněkud z Woodstocku, ale jejich rétorika je nápadně podobná všem ostatním nositelům šedých obleků z jejich pětikoalice. Tak si představuji, jak by se asi Ivan Bartoš s Mikulášem Ferjenčíkem cítili na židli, kdyby jim nějaký Pavlův kaprál stříhal jejich účesové chlouby za pokřiku slavné věty, kterou si naše generace ještě dobře pamatuje: „Vojna není kojná“. Ale to jen na okraj a pro ilustraci pokrytectví a účelového farizejství této pastrany.
Tahle parta tedy vyrukovala s dalším propavlovským výkřikem ideologie anti-babišismu. Na nic většího se patrně zatím nezmohli, nebo to aspoň nepředvedli.
Tak se podívejme, co je na jejich agitaci podle pravdy. Velmi dobře na pirátský tweet reagovala jedna uživatelka této sociální sítě. A protože to popsala velice přesně, stojí její slova za citaci:
„Jak si představují hejtři, že probíhá cenotvorba: Výrobce přijede na řetězec s nějakým výrobkem, který 10x předraží, a na řetězci si k tomu přirazí svoji marži a pak to prodávají za neprodejnou cenu a je jim úplně jedno, že se to vůbec neprodává. Výrobce potravinu vyrobí a do ceny samozřejmě promítne všechny svoje náklady. Na surovinu, na pracovní sílu, na energie, na distribuci. Přijede a tam mu v 99% řeknou, že tu cenu neakceptují, protože hlavně oni musí vydělávat. Tlačí tedy na výrobce, aby cenu snížil tak, aby byl výrobek prodejný. Pokud tlak řetězce na snížení ceny akceptuje, může výrobek dodávat. Pokud na cenu nepřistoupí, řetězec ho vylistuje. A je úplně jedno, o koho se jedná. V minulosti byli vylistovány takové giganty, jako jsou Coca-Cola, Pilsen Urquel, či Madeta. A pokud nebude respektovat jejich požadavky na cenu, vylistují klidně i firmy z holdingu Agrofert. Je jim to jedno. Nejsou placení za dobročinnost, ale za tvoření zisku. Nekompromisně. A kdo z nákupčích to nerespektuje, tak na hodinu letí. Takže pokud například Kostelecké uzeniny navýšily náklady na výrobu šunky, ještě neznamená, že se jim podaří ty náklady promítnout do ceny na pultu. Já jsem v tom oboru pracovala 10 let, takže se dá říct, že o tom něco vím.“ To je hlas člověka z oboru.
Kdo se ve velko- a maloobchodě někdy pohyboval, a nemusí to být zrovna potraviny, ale třeba i knihy nebo bicykly, může výše uvedený popis jenom odsouhlasit. Ví někdo v této zemi, abychom tedy odkročili od potravin ke stravě duševní, že distributoři knih už si berou až 62% z finální krámské ceny? Zbytek musí pokrýt nároky autora popř. překladatele, nakladatele, grafika, tisk… a samozřejmě i ony enormně zvýšené náklady, který si daný nakladatel způsobil zrovna tak málo jako Kostelecké uzeniny. Oba jsou obětí neschopnosti vládních ekonomů. Ale bodejť. Dnešní vláda (včetně Pirátů, samosebou), je první od roku 1989 (ale i za léta předcházející), v níž nezasedá ani jeden ekonom. Tak co chcete!

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV