O tom, že nejen minulá vláda, ale ani ty předchozí, neměly ujasněnou koncepci zpravodajských služeb, svědčí dosavadní vývoj v organizaci tajných služeb. Pokud se podíváme do minulosti, tak to byla právě ODS, která prosadila sloučení vojenské rozvědky a kontrarozvědky pod vojenské zpravodajství. Bývalý ministr vnitra Ivan Langer prosadil sloučení Bezpečnostní informační služby (BIS) a Úřadu pro zahraniční styky a informace (ÚZSI). Až po kritice opozice a prokazatelné nefunkčnosti došlo k opětovnému rozdělení těchto služeb. Za zmínku stojí i současná kauza s odposlechy telefonátů podnikatele Romana Janouška s bývalým pražským primátorem Pavlem Bémem. Zejména jak se tyto dostaly do bezpečnostní agentury ABL a zda na úniku má podíl BIS. To vše samo o sobě mnoho napovídá o již zmíněné nekoncepčnosti.
KSČM je toho názoru, že reforma zpravodajských služeb, včetně posílení jejich parlamentní kontroly, je nutná, ale musí jí předcházet objektivní analýza současného stavu, především s odborníky a za účasti politických stran v příslušných výborech Poslanecké sněmovny. Reforma zpravodajského systému se nesmí stát předmětem nějakého aktuálního krátkodobého politického nebo jiného zájmového boje, jak jsme toho v minulosti a někdy i v současnosti svědky. Při předkládání nového návrhu by měly být jasně formulovány konkrétní cíle reformy zpravodajských služeb. Hlavním problémem dnes totiž není jen kontrola, ale i nedostatečný systém řízení a koordinace činnosti zpravodajských služeb, za níž nese odpovědnost přímo premiér Nečas. Poslední událostí ukazují, že dnes nejsou zpravodajské služby vládou řízeny a až na výjimky ani úkolovány.
Zdeněk Maršíček, stínový ministr KSČM pro resort vnitra
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kscm.cz