Důvodů, proč by měl z kabinetu být velmi rychle vypoklonkován, je hned několik. Sem se mi vejdou dva a ten 1. duben si nechám až jako druhý.
Za prvé by odstranění ministra Dobeše měli chtít hlavně obyvatelé menších městeček a vesnic, kam vedou jenom silnice spravované a opravované (občas zaplátované) kraji. Pan ministr totiž na jejich opravu jaksi zapomněl, přesněji zapomněl na to, že bez peněz to nepůjde, zmrazil dotační program na tento účel a žádné peníze krajům neposlal. Je to trend této vlády, který je docela nezakrytý – krajům přibývají povinnosti a dostávají od státu stále nové úkoly. Zároveň jim vláda soustavně snižuje příliv peněz a na opravy silnic druhé a třetí třídy nedá nic. Možná je to vychytralá strategie před krajskými volbami – vyhladovět kraje, dosáhnout toho, že nebudou na nic peníze a že to lidé budou dávat za vinu hejtmanům. Co je ale politicky vychytralé, to je vůči občanům sviňárna nejvyšší kategorie. Protože páni ministři po těch výmolech ve svých nabušených audinách nebo superbech nejezdí, tam si prorážejí pneumatiky favority a fabie. Což je panu ministru Dobešovi upřímně jedno.
Za druhé, už se pomalu blížíme k meritu věci, vede do tragédie české železnice. Ministr dopravy ovládá správní radu SŽDC – organizace, která opravuje koleje a především řídí dopravu. Do ní patří výpravčí či dispečeři, tedy z hlediska bezpečnosti nejdůležitější lidé na železnici. Správní rada schválila 9. února tohoto roku velkou reorganizaci a zjednodušení struktury SŽDC. To obnáší obrovské změny v řízení dopravy, jednoduše řečeno se dá říci, že stovky a spíše tisíce lidí budou mít od první minuty 1. dubna 2012 jiné úkoly, pravomoci a náplň práce než dosud. Desítky nebo stovky lidí odcházejí úplně, stěhují se ředitelství a tak dále. To všechno již probíhá, celý ten mechanismus se roztočil. A pan senátor Adolf Jílek, předseda této správní rady (jmenovaný ministrem dopravy), který na začátku února celou akci schválil, v polovině března svévolně rozhodl, že se má zastavit. Výpovědi běží, lidé odcházejí, byly udělány možná stovky tisíc administrativních úkonů, což stálo miliony korun. Ale pan Jílek, který je zvolen za KDU-ČSL (ale nyní již v barvách TOP 09), na nějaký ten milion z obecního nekouká. Třeba ani netuší, že ty stovky tisíc úkonů bude – pokud si prosadí svoji hloupou myšlenku – potřeba vrátit zase zpátky, tedy udělat zase stovky tisíc zrušovacích úkonů. A pak jednoho dne, až pana lidovce po ránu osvítí Duch svatý, že dneska je ta správná chvíle na reorganizaci, tak se ty stovky tisíc úkonů udělají zase znova. Fascinující je, jak pan senátor vysvětlil, že reorganizaci ruší. To stojí za to – podle něj má malý vliv na výběr krajských šéfů SŽDC.
Zvláštní, jak si s panem ministrem Dobešem (což je zase člen strany ABL, vlastně ne – VV) pěkně notují. Současná organizační struktura s jejími duplicitami, zbytečně obsazenými budovami a vším možným stojí daňové poplatníky každý měsíc o několik desítek milionů více, než na kolik přijde struktura nová. Jenže pánové chtějí rozhodovat o obsazení odborných funkcí krajských ředitelů, tak celou akci zastaví a způsobí státu škodu minimálně nějakých sto milionů korun. Člověk se musí ptát: pane předsedo a pane ministře, kohopak na ta krajská ředitelství chcete dosadit, že se vám vyplatí vyhodit oknem sto milionů korun? I když vlastně – z vašeho to není, že?
Ale co je horší a na co mne upozornili odboráři ze SŽDC – no, v novinách se tohle člověk nedočte, protože novináře by zajímal až nejhorší z možných výsledků lidovecké umělecké tvořivosti a bohorovnosti pana ministra. Když pan Jílek prosadí zastavení reorganizace a za těch několik málo dnů se nepodaří věci vrátit zpět, což se nepodaří, protože to prostě nejde, ohrožena bude především bezpečnost cestujících. Nejasné kompetence, nepřesně definované odpovědnosti a zmatek v řízení provozu budou znamenat jediné – extrémní nebezpečí tragédie. Takže 1. dubna nesedejte do vlaku, protože to může snadno špatně skončit.
Pan ministr byl na tato nebezpečí několikrát upozorněn, nemůže se vymlouvat, že ne. Pokud má nějaké zbytky zodpovědnosti, pak na nejbližší správní radu půjde s návrhem na odvolání jejího předsedy. Protože i když pan senátor a pohrobek lidovců nakonec žádnou škodu nezaviní, i jen za tak hloupý nápad by měl zmizet ze scény. Takže by ministr Pavel Dobeš mohl udělat alespoň jedno kvalitní rozhodnutí, třeba jako trénink na podání demise. Zajít na tu správní radu SŽDC a vysvětlit panu Jílkoví, že se chystá udělat opravdu velkou chybu.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: cssd.cz