Starosta MČ Lipence: ODS je jako hnací motor pravicové politiky dávno za zenitem

29.05.2016 13:34 | Zprávy

Jediný ucelený program má v hlavním městě celopražské Hnutí pro Prahu, říká Michal Popek (Pro Prahu). Co vyčítá současné koalici na magistrátě a proč pochybuje o budoucnosti ODS? Lipence jsou počtem obyvatel jednou z nejmenších městských částí. Naplněná kapacita čističky odpadních vod ale brání vydávání nových stavebních povolení. Jaké další problémy je třeba vyřešit? A kdy dojde k posílení MHD? I na to se ptaly ParlamentníListy.cz.

Starosta MČ Lipence: ODS je jako hnací motor pravicové politiky dávno za zenitem
Foto: PRO PRAHU
Popisek: PRO PRAHU

Lipence jsou počtem obyvatel jednou z nejmenších městských částí. Vnímáte to jako výhodu, či nevýhodu?

Samozřejmě velkou výhodou okrajové městské části je možnost užívat si venkovský styl života. Je to dáno hlavně způsobem zástavby, která je zde ze sta procent solitérní na vlastních pozemcích. Podstatnou část katastru tvoří obdělávaná zemědělská půda, v dosahu jsou počátek Brdského hřebene s vrchem Cukrák a řeky Berounka s Vltavou. Lipence nejsou tranzitní obcí, takže nadměrná dopravní zátěž se nám vyhýbá. Naopak nevýhodou této „okrajovosti“ je to, že jsme také na okraji zájmů vedení hlavního města: pro akce, které mají již několik let vydané územní rozhodnutí nebo dokonce stavební povolení, nejsou jeho zastupitelé a úředníci schopni rozhodnout a vysoutěžit dodavatelské firmy. Příkladem jsou tolik potřebné rekonstrukce místních ulic nebo několik let toužebně vyhlížené rozšíření místní čističky odpadních vod. Její dlouhodobě naplněná kapacita zásadně brání dalšímu rozvoji městské části. Při pohledu na loňské výkazy provedených investic z rozpočtu HMP, kdy bylo proinvestováno s bídou 30 % plánovaných prostředků, se tento stav opravdu těžko chápe.

I vzhledem k nízkému počtu obyvatel, „uživí“ se v obci minimální občanská vybavenost, jako prodejna potravin, restaurace, základní služby?

Většina obyvatel Lipenců vyjíždí za prací mimo obec a své potřeby vyřizují tam. Přesto se zde uživí dvě prodejny potravin, několik kadeřnic, pneuservisů, autodílen i kovářských a zámečnických provozoven. V podnikatelském rejstříku nalezneme mnoho dalších spoluobčanů, kteří svým rozsahem podnikání působí na celorepublikové úrovni. V centrální obci je v provozu jedna restaurace, na břehu Berounky se uživí dokonce dvě. Samostatnou kapitolou je Velkotržnice Lipence z 80 % zásobující pražské gastroprovozy zeleninou, s velkoprodejnou potravin se sortimentem větším než prodejny Makra, rozsáhlými halami plnými květin a dalšími prodejničkami. Velkotržnice nejenže zaměstnává mnoho občanů z okolí, je také zajímavou příležitostí k nákupu. Máme zde také poštu a zdravotnické zařízení, které se prozatím stará o děti a dorost.

Záměrně jsem vynechala hromadnou dopravu, která zde delší dobu vázne. Již ale plánujete zavedení autobusové linky 243, která by jezdila v trase Kazín – Lipence – Dolní Černošice. Zajistila by tak dopravu v rámci celých Lipenců. Původní odhad, kdy by mohl být provoz zahájen, jste předpokládal na letošní červen. Stane se tak? Kdy konkrétně?

Neřekl bych, že hromadná doprava vázne, pouze se v průběhu let změnily normy pro docházkové vzdálenosti k zastávkám MHD, lidstvo přestože stále někam spěchá, zpohodlnělo. V Lipencích je bohužel málo komunikací způsobilých pro provoz autobusu. Po našich letitých urgencích a díky větší finanční podpoře dopravních aktivit ve městě konečně letos přišla od Ropidu nabídka na vykrytí odlehlých míst linkou minibusu. Opravdu do konce června má být zprovozněna vámi zmíněná linka 243 a v průběhu příštího roku Ropid vysoutěží dopravce na trase Lipence – Baně – Zbraslav – Dolní Břežany, která výrazně pomůže obyvatelům horní části Lipenců.

A v jaké fázi jsou jednání o prodloužení linky 129, která v současnosti končí Na Baních? Jste optimista?

Tato věc je ve stadiu pouhé úvahy, takže o jednáních nelze hovořit. Pokud by byla zavedena výše zmíněná další linka minibusu, je jejich zahájení zbytečné. Hodně problematické by pro městskou část bylo nejen zajištění odpovídající plochy pro obracení velkého autobusu, ale zcela jistě bychom narazili na neochotu nebo nemožnost při úpravách jízdních řádů. V  tomto případě je optimismus namístě spíše v souvislosti se slibovanou novou linkou.

Jak se snaží radnice podporovat podnikatele v obci, tak aby lidé nemuseli za základními službami dojíždět?

Jako občan Lipenců jsem za dlouhá léta zažil mnoho pokusů o zahájení podnikání, ať už v potravinářství a podobných druzích obchodu, tak i ve službách, které nedopadly právě dobře. Za téměř deset let ve funkci starosty jsem nezaregistroval žádný požadavek o podporu v podnikání. Trh je zřejmě již tak ustálený a podnikatelé zvyklí postarat se o sebe sami, že se nespoléhají na podporu státní správy. Městská část zajišťuje a dotuje rozvozy obědů a poskytla prostory lékaři pro poradnu. Obě tyto činnosti mají ulehčit život místním seniorům.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Kateřina Synková

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Voliči si zaslouží pravdu.“ Fiala to přehnal. Tvrdě narazil i ve vlastní ODS

12:31 „Voliči si zaslouží pravdu.“ Fiala to přehnal. Tvrdě narazil i ve vlastní ODS

Ostravský politik Radim Ivan (ODS), zakladatel platformy ČESKO.plus, považuje vyjádření premiéra Pet…