Ministr Havlíček: ŘSD se změní na státní podnik, úspory a urychlení výstavby schválila vláda

23.08.2021 20:54 | Zprávy

Na státní podnik Správa dálnic a silnic (SDS) se přemění dosavadní organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Věcný záměr zákona schválila vláda. Tento krok navazuje na změny, které povedou k urychlení výstavby dopravní infrastruktury, jako jsou dvě novely zákona o liniových stavbách či úprava stavebního zákona.

Ministr Havlíček: ŘSD se změní na státní podnik, úspory a urychlení výstavby schválila vláda
Foto: Zuzana Koulová
Popisek: Vicepremiér Karel Havlíček

Transformace na státní podnik umožní řešit nevýhody stávající právní formy, kterou je státní příspěvková organizace, a pomůže zefektivnit činnost ŘSD. Státní podnik umožní získat a udržet potřebné odborníky, vlastními odbornými kapacitami zajistit doposud outsourcované činnosti.

„Cílem Správy dálnic a silnic bude zajišťovat odborné činnosti v oblasti mostů, tunelů, inženýrských konstrukcí, dopravní telematiky, zajistit hlavní inženýry projektů, správce staveb a technické dozory především vlastními zaměstnanci, a nikoliv v převážné míře externími dodavateli. To umožní výrazné úspory nákladů u činností, u kterých nyní dochází k outsourcingu,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Transformace zároveň zrychlí přípravu, výstavbu a modernizaci dopravní infrastruktury a zároveň zvýší efektivitu její správy, provozu a údržby. „Změny vnitřního nastavení a fungování ŘSD již dva roky kontinuálně probíhají. V návaznosti na přípravu střednědobé strategie do roku 2025, která definuje základní strategické principy a vize cílů, metod a činností, jsme vytvořili nový útvar pro strategii. Zastřeší činnosti v oblasti digitalizace, inovací, nových technologií a projektového řízení včetně dohledu na plnění našich strategických cílů,“ rozebírá jednu ze strategických změn Radek Mátl.

Správa dálnic a silnic se bude primárně řídit zvláštním zákonem a v oblastech zvlášť neupravených zákonem o státním podniku. Speciální zákonná úprava je zejména potřeba k zakotvení odchylek od obecné úpravy zákona o státním podniku. Zvláštním zákonem dojde k přechodu práva hospodařit s majetkem, dalších práv a závazků ŘSD. Zakotvením právního nástupnictví bude docíleno automatického přechodu veškerých práv a povinnosti vyplývajících z pracovněprávních vztahů se zaměstnanci příspěvkové organizace ŘSD na státní podnik SDS.

Investiční akce budou i nadále financovány z rozpočtu SFDI, kompenzaci nákladů na správu a údržbu stávajících dálnic a silnic I. třídy bude představovat platba za službu hrazená rovněž z rozpočtu SFDI.

Úspory díky transformace ŘSD by se po jejím dokončení měly ročně pohybovat až v řádech miliard korun, což jednoznačně předčí její celkové náklady v řádech desítek milionů korun. Prostředky na transformaci budou uhrazeny kombinací vlastních prostředků ŘSD a ze zdrojů Ministerstva dopravy. V rozpočtech obou institucí se s těmito náklady již počítá. Z důvodu transformace tak nebude potřeba rozpočty navyšovat.

Očekávané miliardové úspory pak vzejdou ze zvýšené efektivity nového subjektu, redukce outsourcingu v některých klíčových oblastech  a s ní spojeným snížením administrativní zátěže vynaložené k soutěžení veřejných zakázek. Největší přidanou hodnotu pak bude zrychlení výstavby dopravní infrastruktury.

Z hlediska hospodaření SDS s.p. budou zachovány nástroje veřejné kontroly nakládání s finančními prostředky a po vzoru Správy železnic budou i v případě SDS s.p. její účty vedeny u České národní banky, a to jako účty podřízené státní pokladně dle Rozpočtových pravidel.

Důvody a cíle transformace ŘSD:

  • navázání na již provedené legislativní změny
  • zrychlení výstavby a modernizace strategické dopravní infrastruktury v ČR
  • zvýšení výkonu a efektivity subjektu, kterou není stávající ŘSD s.p.o. schopna za současného stavu zajistit
  • zvýšení atraktivity subjektu na trhu práce a posílení konkurenceschopnosti ve vztahu k možnosti získání dlouhodobě chybějících kvalifikovaných odborníků z klíčových oblastí činnosti, např. správci stavby, technické dozory investora, projektanti
  • odpovědnější a hospodárnější vynakládání finanční prostředků a celkový nárůst kvality činnosti subjektu
  • snížení nutnosti outsourcingu v některých klíčových oblastech a s tím související úspora finančních prostředků, zajištění dílčích outsourcovaných činností vlastními kapacitami
  • zvýšení motivace subjektu k efektivnímu plánování činností a hospodaření s finančními prostředky, které mu budou na správu, údržbu a opravy strategické dopravní infrastruktury a na provozní náklady přiděleny v předem určeném objemu.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

Kdo řídí Prahu?

Podle všeho byste měl vy, ale přijde vy, že je to spíš Hřib. Myslíte, že tu kumulaci funkcí zvládáte? Proč jste chtěl být primátor, když o vás není vůbec slyšet, za to o Hřibovi až moc? A stojíte za ním, co se týká toho, jak si jako náměstek pro dopravu vede? Vždyť je to jen chaos nebo nějaký skandá...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Dramatický schodek rozpočtu 230 miliard a obrana neví, co s penězi

9:15 Vích (SPD): Dramatický schodek rozpočtu 230 miliard a obrana neví, co s penězi

Vláda Petra Fialy zase sestavila výrazně schodkový rozpočet. Schodek 230 miliard korun v situaci, kd…