Niedermayer (TOP 09): Spalovací auta – konec, nebo bez konce?

29.03.2023 6:37 | Ze sítí

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k nepřehledné změti informací o konci aut se spalovacími motory

Niedermayer (TOP 09): Spalovací auta – konec, nebo bez konce?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Europoslanec Luděk Niedermayer

Titulky o „konci" a poté „záchraně“ spalovacích motorů pomocí výjimky pro syntetická e-paliva budí hodně emocí, která podporují i mnohá politická vyjádření. Asi i ve snaze získat nějaké ty politické body či pozornost vznikla nepřehledná změť informací, ze které není snadné pochopit, k jakému rozhodnutí se státy EU vlastně dobraly. Proto jsem se z dostupných informací (to zdůrazňuji, neb EP o jednání Rady či jejich členů informován nebyl) pokusil obrázek naznačit:

Text regulace určující, že po roce 2035 se budou prodávat jen auta s nulovými (výfukovými) emisemi se po „intervenci“ Německa nemění a je schválen. Zdá se, že byla upřesněna neformální dohoda, podle které Komise předloží ve stanoveném termínu (měsíců) návrh legislativní úpravy týkající se e-paliv, který ji ukládá nezávazná část předpisu. Existují k tomu různé právní cesty, ale ve všech případech ustanovení vstoupí v platnost, až bude řádně schváleno.

Můj pohled se nemění. Využití e-paliva je z hlediska plnění klimatických cílů a technologické neutrality v pořádku, ale naráží na mnoho problémů, kvůli kterým nebude představovat cestu k dostupné osobní mobilitě. Hlavními důvody jsou vysoká cena a špatná energetická efektivita spalování. Otevření možnosti využití e-paliv v osobní dopravě vnese nejistotu do plánování vývoje automobilek o tom, jestli dále investovat do „spalováků“ či se zaměřit jen na (v budoucnosti) dominantní bateriové elektromobily, které zajistí nejdostupnější osobní mobilitu.

Zdá se mi, že Německem vyjednávaná dohoda o e-palivech, reflektující zájmy prémiových automobilek, nic pozitivního pro většinu populace, která hledá dostupnou osobní dopravu, nepřinese. V praxi bude vyžadovat doladění mnoha detailů (neb tato auta budou muset blokovat použití fosilních paliv a e-paliva budou muset být vyrobené jen z čisté energie) a zřejmě nepovede k vysokému podílu "spalováků" prodávaných po roce 2035. Zároveň ale zvýší investiční nejistotu v autoprůmyslu. Osobně jsem si myslel a myslím, že by měla platit jen pro velmi malý objem aut. Tedy pro malosériové výrobce (či malé podíly u jiných výrobců) zejména sportovních aut.

Více si přečtěte na mém blogu ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bartoš (Piráti): Zákon je ohrožen právě přijetím tohoto pozměňovacího návrhu

20:07 Bartoš (Piráti): Zákon je ohrožen právě přijetím tohoto pozměňovacího návrhu

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 21. listopadu 2024 k zákonu o elektronických komunikacích