Když chceme, my se domluvíme, pane místopředsedo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já jsem, abych vám připomněl pro ty z vás, kteří tu včera večer nebyli, já jsem v závěru pronesl, řekl bych, skutečně zlomový projev, protože v okamžiku, kdy jsem hovořil, tak se to o půlnoci zlomilo a šli jsme všichni domů. Už tady nebyl pan ministr financí, a já ho tu nemám zas. Já jsem mu chtěl poděkovat za konstruktivní přístup k té části týkající se včelařů a zdanění včel, protože po té diskuzi, která proběhla v rámci prvního čtení, tak vládní koalice připravila komplexní pozměňující návrh, a v rámci toho byla tato problematika, doufám, uspokojivým způsobem pro včelaře vyřešena. Tzn., chtěl jsem zde vystoupit jako konstruktivní opozice a poděkovat koalici. Bohužel nemám komu. Děkuji paní ministryni Langšádlové, že tady sedí, a já jí děkuji osobně za celou vládu. Je to takový hezký pocit, že tady snad nesedíme úplně zbytečně, že se někdy posloucháme, a že to třeba někdy k něčemu je. Je to pocit velmi prchavý, přelétavý, po první faktické poznámce mě určitě přejde. Přesto jsem se o něj chtěl s vámi podělit.
Vystupuji tady kvůli dvěma pozměňujícím návrhům, ten první se týká uplatnění tichého vína jako uznatelného daňového nákladu, jako propagačního daru podnikatelům. Já to nechce celé opakovat, já jsem asi tak 14 minut zvládl mluvit včera, než jsme to tady zavřeli, takže jenom velice stručně zrekapituluji, že vládní návrh ruší uplatnění tichého vína jako reklamního či propagačního daru. Já jsem zde včera přednesl, že si myslím, že to není šťastný nápad, že to není dobrý krok, a to z toho důvodu, že sice tiché víno je v tuto chvíli formálně v rámci předpisů Evropské unie zařazeno jako komodita podléhající spotřební dani, ale fakticky v České republice česká nebo moravská vína spotřební dani nepodléhají. Je to jiná debata. Je to debata, která se vede. Já jsem zaregistroval, že se bude zřizovat nějaká komise, ale jestliže v tuto chvíli tiché víno spotřební dani nepodléhá, tak z mého pohledu ani nedává smysl, abychom na toto zboží nahlíželi jako na podléhající spotřební dani. A pak je tedy správná právní úprava, která v tuto chvíli platí.
A moje otázka pro pana ministra financí je pořád stejná. Co to přinese českému rozpočtu?
Proč je to předkládáno v rámci konsolidace veřejných rozpočtů? Ať mi, prosím vás, vyčíslí, co se na tom tedy ušetří? Za mě, jsem laik, nejsem ekonom, tak bych ještě pochopil, že se zruší všechny propagační předměty, všechny propagační dary. Ale proč zrovna jenom to tiché víno? A jde mi o to vyčíslení, jde mi o to exaktní vyčíslení a pana ministra už tady mám, tak on mi určitě odpoví, co to přináší našemu rozpočtu. Já jsem v rámci odůvodnění toho pozměňujícího návrhu říkal, nebo tady píšu, že až 40 % některých typů vinařství, hlavně těch menších a středních, prodají svoje víno tímto způsobem. Zkuste si, prosím, do Googlu dát víno jako dar a vyjedou vám různé možnosti, že můžete si to víno koupit, dám si tam etiketu svoji společnosti nebo své a můžete to uplatnit v rámci propagace své právnické osoby. Například.
Z dokladů, které mám k dispozici od Vinařského fondu, tak dokonce říkají, že není statistika, která by uváděla, jaký podíl na prodejích činí dárková vína z celku. Současně ale víme z dotazování vinařských subjektů, že primárně pro subjekty v kategorii malá a střední vína to máte 50 000 do 250 000 láhví činí tato forma prodeje v průměru 40 %. Evidujeme případy firem, které jsou na 60 až 70 % toho, co se této formy prodeje týká.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.