O co ale jde? Soukromý investor, který vzejde z výběrového řízení, bude komunikaci po jejím dokončení dvacet až třicet let provozovat a zajišťovat i opravy a údržbu, než si z mýtného splatí všechny náklady a vygeneruje přiměřený zisk. Bárta to takto vysvětlil na semináři, který k problémům financování dopravní infrastruktury uspořádal ve sněmovně její hospodářský výbor
„Z Evropské unie peníze brzy nebudou, z národních zdrojů také ne. PPP projekty jsou proto jediným východiskem, které máme," prohlásil podle Práva Bárta.
„V dokumentu, který už prošel vládou, předpokládáme, že celkem soukromé firmy na realizaci projektů PPP do roku 2020 vynaloží 131 miliard korun. Je to smělý a zásadní projekt, jenž nemá obdoby," vypočetl ministr dopravy.
Slamečka tvrdí, že záměr má i značná rizika
Nynější šéf Státního fondu dopravní infrastruktury a také Gustav Slamečka, který je Bártovým předchůdcem, ovšem upozornil, že uplatnění francouzského modelu PPP má i značná rizika.
„V Evropě je takových projektů jen minimum. PPP bylo využito například při stavbě třicetikilometrového úseku dálnice Budapešť-Vídeň a kvůli vysokému mýtnému, které tam investor vybíral, dálnice zkrachovala. Téměř nikdo po ní nejezdil. Maďarský stát nakonec musel dálnici od investora vykoupit a mýtné zrušit," připomněl Slamečka v diskusi na semináři.
Také namítl, že standardní poplatky, které se vybírají ve Francii, by u nás musely být podstatně vyšší.
Foto: Hans Štembera
Čtěte také:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olb