„Někdy v roce 1994 jsme zjistili, že mezi zeměmi OECD propadáme v poměru vysokoškolsky vzdělaných lidí v populaci. Zatímco tam to bylo mezi 40 a 50 procenty, u nás to bylo 24. A tehdy se podle mě chybně elitní vysokoškolské vzdělání odbouralo, odstranily se bariéry, a ty děti se rychle přesouvaly ze základní školy až na ty vysoké. Když to přeženu, tak mentálně retardovaný měl ve starém systému možnost dosáhnout na titul bakalář," upozorňuje ministr školství.
Málo dřiny
Podle něj studenti vysokých škol v současném systému prokazují málo dřiny, aby dosáhli svého vzdělání. Komu se nepodaří na poprvé nebo napodruhé odmaturovat, nemá podle Dobeše na vysoké škole co dělat. Součástí vloženého úsilí do studia vysoké školy by přitom podle ministra školství měla být i platba školného.
Testy v pátých a devátých třídách na základních školách by navíc měly vést ke možnosti srovnávat kvalitu základních škol. A také by měli ověřit do jaké míry v mezidobí zkoušek v 5. a 9. ročníku ZŠ škola přispěla k zlepšení znalostí žáka. Podle Josefa Dobeše totiž základním školám chybí jednotná koncepce a tím pádem je potřeba si určité základní znalosti, které škola musí žáky naučit, vynutit pomocí zkoušení žáků.
Ve chvíli, kdy není standard stanovený, podle ministra školství hrozí, že ani žáci ani učitelé nebudou vědět, kde se ve vzdělání dětí objevují mezery. To pak usnadní přípravu na přijímací zkoušky na střední školu, která by již měla nějaký standart tak jako tak vyžadovat.Psali jsme:
Dobeš obnovuje zrušené školské osnovy. Za 300 milionů korun
Testy na základních školách budou hlídat kvalitu škol
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pal