Český statistický úřad: Spotřebitelé utráceli za nepotravinářské zboží

07.05.2019 10:39 | Zprávy

Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy v březnu zvýšily reálně o 5,9 %, bez očištění o 4,3 %. Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy meziměsíčně vzrostly o 0,6 %.

Český statistický úřad: Spotřebitelé utráceli za nepotravinářské zboží
Foto: ČSÚ
Popisek: Logo Českého statistického úřadu

„Březnové maloobchodní tržby pokračovaly v růstu. Meziročně se zvýšily o 4,3 %, po vyloučení vlivu kalendářních variací vzrostly o 5,9 %. Pozdější termín velikonočních svátků ovlivnil meziroční vývoj tržeb zejména za potraviny,“ říká Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ. „Na prodeji nepotravinářského zboží se vliv předvelikonočních nákupů v březnu příliš neprojevil. Větší vliv mělo teplé počasí, které lákalo k nákupům nových oděvů, sportovních i zahradnických potřeb nebo stavebních materiálů,“ upřesňuje Boušková.

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel1) po očištění o sezónní vlivy zvýšily v březnu reálně o 0,6 %, přičemž za nepotravinářské zboží a pohonné hmoty vzrostly shodně o 1,4 %, naopak za potraviny klesly o 0,3 %.

Meziročně se maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy (při stejném počtu pracovních dní v březnu 2019 i 2018) zvýšily o 5,9 %, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 10,5 %, za pohonné hmoty o 6,6 % a za potraviny o 1,4 %2).

Bez očištění se maloobchodní tržby meziročně zvýšily o 4,3 %. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 10,5 %, za pohonné hmoty o 6,6 %, naopak za potraviny klesly o 3,3 %2). Rozdíl mezi neočištěnými a očištěnými daty připadl na vrub zejména vlivu Velikonoc. V loňském roce se nákupy spojené s velikonočními svátky realizovaly v březnu, v letošním roce v dubnu.

Nejvíce opět rostly tržby internetových obchodů a zásilkových služeb3) (o 22,1 %). Ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím se zájem spotřebitelů podporovaný nástupem teplého počasí soustředil především na nákupy výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (růst o 18,5 %), oděvů a obuvi (o 14,8 %) a zařízení a potřeb pro dům a zahradu (o 11,5 %). Zvýšení prodeje zaznamenaly také prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením (o 10,3 %) a prodejny s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 1,3 %). Naopak tržby klesly ve specializovaných prodejnách potravin (o 3,6 %) i v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 3,2 %).

Cenový deflátor v maloobchodě kromě motorových vozidel ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 100,8 % a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot, farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží, potravin a výrobků pro domácnost. Naopak ceny klesly v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením, s oděvy a obuví a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci.

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel4) klesly reálně meziměsíčně o 1,0 %. Meziročně se tržby snížily o 0,6 % (očištěné i neočištěné o kalendářní vlivy). Tržby za opravy motorových vozidel meziročně klesly o 1,7 % a za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) se snížily o 0,3 %.

Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici ZDE.

Za celé 1. čtvrtletí 2019 se v maloobchodě kromě motorových vozidel (CZ-NACE 47) tržby očištěné o kalendářní vlivy reálně meziročně zvýšily o 5,3 %, bez očištění o 4,8 % (rozdíl mezi neočištěnými a očištěnými daty při stejném počtu pracovních dní v 1. čtvrtletí 2019 i 2018 souvisel zejména s vlivem Velikonoc). Neočištěné tržby za prodej nepotravinářského zboží vzrostly meziročně o 8,8 %, za prodej pohonných hmot o 4,4 % a potravin o 0,2 %. Za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se tržby meziročně snížily o 1,8 % (očištěné i neočištěné o kalendářní vlivy). Neočištěné tržby za opravy motorových vozidel klesly meziročně o 2,3 %, za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) se snížily o 1,7 %.

Poznámky:
Všechny údaje v textu Rychlých informací jsou uvedeny ve stálých cenách.
Podniky jsou do odvětví zatříděny podle své převažující činnosti, tj. taková činnost, ze které podniku plyne největší přidaná hodnota.
Data za měsíc březen 2019 jsou předběžná; definitivní údaje za všechny měsíce roku 2019 budou publikovány v červnu 2020.
1) CZ-NACE 47 – nezahrnuje prodej a opravy motorových vozidel.
2) Rozdíl mezi vývojem očištěných a neočištěných tržeb za prodej potravin při stejném počtu pracovních dní byl způsoben zejména rozdílným počtem nadprůměrných a průměrných prodejních dní a vlivem Velikonoc.
3) CZ-NACE 4791 – maloobchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby.
4) CZ-NACE 45 – zahrnuje velkoobchod a maloobchod s motorovými vozidly a opravy motorových vozidel.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Paní poslankyně dotaz na vás zněl následovně. "Kdo ustanovil, že budou mít poslanci prázdniny."

Na to jste neodpověděla, jen jste se ze široka rozepsala. Mám možnost sledovat dění v poslanecké sněmovně v televizi. Ve vašem textu je toto:"což je proto, že jednání PS probíhá za přítomnosti členů Vlády". Vládu velmi často ale na jednání sněmovny nevídám. O mnohých poslancích nemluvě. Jste asi sku...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Jinde na netu:



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Povodí Odry: Protipovodňový efekt připravované vodní nádrže Nové Heřminovy je nezpochybnitelný

22:10 Povodí Odry: Protipovodňový efekt připravované vodní nádrže Nové Heřminovy je nezpochybnitelný

V současné době jsou již vybudována technická a přírodě blízká opatření v povodí horní Opavy. Zásadn…