Tým silniční bezpečnosti: Loni zahynulo na českých silnicích 44 cyklistů. Problémem začínají být podnapilí

24.04.2018 8:07 | Zprávy

Nejvíce cyklistů zahynulo v Jihočeském kraji, na Vysočině žádný. Čtyřicet procent mrtvých cyklistů byli senioři, 27 procent nehod zaviněných cyklisty bylo s asistencí alkoholu či drog.

Tým silniční bezpečnosti: Loni zahynulo na českých silnicích 44 cyklistů. Problémem začínají být podnapilí
Foto: nadacebesip.cz
Popisek: Tým silniční bezpečnosti

V loňském roce zahynulo při nehodách s účastí cyklistů 44 osob, dalších 373 utrpělo zranění těžké a 3 050 lehké, přičemž vinou cyklistů zemřelo 25 lidí, 214 bylo zraněno těžce a 1 939 lehce.

Samotných cyklistů zahynulo 44, dalších 353 bylo následkem nehod zraněno těžce a 2 945 lehce. Nejvíce bicyklistů zemřelo v Jihočeském kraji (6), následují kraje Jihomoravský, Moravskoslezský, Olomoucký a Pardubický (shodně po 5). Naopak žádný cyklista nepřišel o život na Vysočině. Od vzniku samostatné České republiky byl pro cyklisty nejtragičtější rok 1993, kdy jich při nehodách zahynulo 146, naopak nejpříznivější byl rok 2016 se 39 mrtvými. Dlouhodobě platí, že každá 11. oběť dopravních nehod byla cyklista, podobně tomu bylo i loni. Sluší se dodat, že v roce 2017 celkově 37 cyklistů zemřelo bez nasazené přilby, naopak jen 7 s přilbou.

4 z 10 mrtvých cyklistů byli senioři

Velkým problémem je fatální nehodovost starších cyklistů. Z celkem 44 mrtvých bicyklistů bylo 31 (tj. 70 %) ve věku 55 let a více, z toho cyklistů seniorů (osob ve věku 65+) bylo 17, tj. 39 %. „Z údajů zveřejněných Evropskou komisí vyplývá, že největší nebezpečí hrozí starším cyklistům na křižovatkách, kdy odbočují doleva či dávají přednost v jízdě. Rizikové je pro řadu z nich i samotné ovládání jízdního kola. Nadprůměrné zastoupení mají senioři i ve statistikách smrtelných nehod bez zapojení jiného účastníka silničního provozu. Velkým problémem je i špatná viditelnost starších cyklistů, neboť si libují v tmavé barvě oblečení,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Cyklisté a alkohol – nebezpečná kombinace

V roce 2017 došlo celkem ke 4 482 dopravním nehodám, při kterých figuroval alkohol či drogy. Z nich 642 (tj. každou sedmou) zavinili cyklisté. Celkově při nehodách s alkoholem či drogami zahynulo 52 osob a dalších 214 bylo těžce zraněno. Vinou podnapilých cyklistů 5 z nich, dalších 57 těžce zraněno (z toho 1 vinou zdrogovaného cyklisty).

„Cyklisté loni zavinili celkově 2 393 nehod, z toho 642 pod vlivem alkoholu či dalších návykových látek. Jedná se o 27 procent všech jimi zaviněných nehod. To je suverénně nejvíce ze všech skupin účastníků silničního provozu. Uvedené statistické údaje by měli mít na paměti všichni ti, kdo uvažují o povolení jízdy na kole po konzumaci alkoholu,“ uzavírá Roman Budský.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

plk. Ing. Zdeněk Nytra byl položen dotaz

Stává se snad ODS populistickou stranou?

Co si jako člen ODS myslíte o slibu Fialy, že když bude ODS u moci, budeme mít do několika let platy jako v Německu? Protože snad všichni ekonomové a odborníci tvrdí, že je to nereálné. A já se ptám, zda nemyslíte, že takové prohlášení straně jen škodí, protože je evidentní, že jde v lepším případě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Iuridicum Remedium: Má ještě smysl ochrana soukromí? aneb Dvacátý ročník Cen Velkého bratra

22:03 Iuridicum Remedium: Má ještě smysl ochrana soukromí? aneb Dvacátý ročník Cen Velkého bratra

Pražská organizace Iuridicum Remedium (IuRe) připravuje jubilejní dvacátý ročník Cen Velkého bratra,…