Bárta chystá šetření na vlastní pěst

13.08.2010 9:25 | Zprávy

Jelikož v Čechách není dosud žádná instituce, která by se zabývala šetřením peněz na dopravních stavbách. Rozhodl se ministr dopravy pro radikální krok. Zřídit si vlastní „NERV“. Ojedinělý „projekt“ má zásadně zlevnit ceny ve výstavbě českých dálnic a silnic.

Bárta chystá šetření na vlastní pěst

Ministr dopravy rozhodl zřídit speciální tým, který by byl složen nejen z úředníků, ale i z odborníků vysokých škol. Bártova speciální komise by posuzovala projekty na stavbu dálnic a železnic a hledala v nich úspory. Navrhované změny by pak mělo ministerstvo na investorech požadovat. Cenám za české dálnice by to mělo více než prospět, v současnosti se totiž řadí k nejdražším v Evropě.

Dají se ušetřit miliardy korun

Oslovení odborníci přitom už nyní vědí, kde ušetřit. Ministr se s nimi chce proto radit ještě předtím než komise oficiálně vznikne. Poprvé by se tak měli sejít letos na podzim.

„Podle mého názoru není důvod tvrdit, že se nedá šetřit na již rozestavěných úsecích," řekl František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT. A dále dodal. „ Není například nutné, aby se na dva stejné mosty vypracovávaly dva stejné projekty." Sám má v budoucnu zasednout v komisi.

Některé z plánovaných zásahů komise ale dělají těžkou hlavu ekologům. „ Zbytečné jsou také požadavky na stavbu protihlukových zdí mezi dálnicí a železnicí," uvedl Jiří Petrák a dal do pohybu „ekologické odpůrce". Těm se také například nelíbí, že se šetření má dotknout i staveb, jako jsou například přechody pro zvěř.

Dálnice bude mít méně sjezdů a křižovatek

„Hladové dálnice" nemají být sice na první pohled jiné než ty stávající, ale řidiči změny pocítí v menším počtu křižovatek a sjezdů z dálnice. Avšak podle Františka Lehovce se v žádném případě nedotknou snížení bezpečnostní normy. „ Nemohou být klikaté nebo mít výrazná stoupání. Tím bychom se vrátili do třicátých let, kdy se síť začala budovat".

Další šetření se má dotknout stavby pražského okruhu. Severní část od teplické výpadovky přes Suchdol až k napojení na plzeňskou dálnici D5 má stát kolem 28 miliard korun. Stavbu inženýři plánují na řadu let, nyní je čeká vypořádat se se zhruba 250 odvoláváním proti plánované trase stavby. Ředitelství silnic a dálnic slibuje, že až bude na stavbu vydáno územní rozhodnutí, nechá její plány přezkoumat.

Dále čtěte:

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kas

Ing. Petr Bendl byl položen dotaz

Uděláte tentokrát něco nebo budete zase jen přihlížet?

Máte vysvětlení, proč opět před vánoci roste cena másla? Nepřipomíná vám to scénář z loňského roku, kdy taky před vánoci rostly ceny másla, cukru, vajec? Je to podle vás v pořádku a odůvodněné? Kdo za navýšením stojí a nemyslíte, že byste s tím konečně něco měli dělat? Netvrdím, že máte nabourávat s...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ukrajina má být neutrální jako Finsko. Co Němci nepřiznávají, ale mluví o tom

13:45 Ukrajina má být neutrální jako Finsko. Co Němci nepřiznávají, ale mluví o tom

Ukrajina do NATO. Scénář hodně zmiňovaný, ale podle politiků momentálně nereálný. Dle politického re…