S Paříží, jak ji znáte, je konec. Auta pryč! Vše pro kola a chodce. Až budete číst ta čísla...

29.06.2020 20:49 | Zprávy

„Určitě jste si všimli, že v poslední době se v Praze žije naprosto bombasticky. Na silnicích a na křižovatkách se zjevilo mystický abstraktní umění, semafory blikají víc červeně, do centra se vracej dopravní zácpy a konečně je v Praze víc místa pro sousedský setkávání, který nám tady tak chybělo, a toho místa je víc než sousedů,“ poznamenal Daniel Vávra ironicky v půlce června. Nyní chce nově zvolená starostka Paříže z hlavního města Francie vytvořit město nesčetného množství sousedských čtvrtí, kde „vše, co potřebujete, najdete do 15 minut od domova.“ V rámci svého plánu počítá s uzavřením 72 % parkovacích míst na ulici. 60 000 parkovacích míst má tak být nahrazeno cyklostezkami a místem pro chodce. S informací přišel Forbes.

S Paříží, jak ji znáte, je konec. Auta pryč! Vše pro kola a chodce. Až budete číst ta čísla...
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Výhled na Eiffelovu věž

V polovině června vydal herní vývojář a slavný Čech Daniel Vávra video, kde kritizoval vedení města ohledně rozvoje dopravy. „Určitě jste si všimli, že v poslední době se v Praze žije naprosto bombasticky. Na silnicích a na křižovatkách se zjevilo mystický abstraktní umění, semafory blikají víc červeně, do centra se vracej dopravní zácpy a konečně je v Praze víc místa pro sousedský setkávání, který nám tady tak chybělo, a toho místa je víc než sousedů,“ poznamenal ironicky Vávra na videu umístěném na serveru YouTube.

Více o videu slavného Čecha jsme psali ZDE:

„Řeč je o zklidňování, o sousedském setkávání, o prostoru pro kulturu na ulici a hlavně o bytostně traumatizující nenávisti k autům a ke všem lidem, kteří se do nich někdy posadili. Vo tom to bude,“ podotkl Vávra k uzavření Smetanova nábřeží. „Okamžitě se muselo zablokovat Smetanovo nábřeží, aby si tam dvě restaurace mohly udělat zahrádku od tramvajových kolejí... To si tak popíjíte kávu za 150 korun nebo jíte polívčičku za 300 a za zadkem vám jezdí tramvaj,“ poznamenal Vávra. Majitel jedné z oněch restaurací za to lobboval dva roky a nakonec dosáhl svého cíle. Jen na to doplatí lidé, kteří žijí v okolí, protože okolní ulice jsou ucpané, hluk se v ulicích ozývá o to víc a lidé musí dýchat zplodiny.

Zdůraznil, že je všemi deseti pro to, aby se v každém městě udržel nějaký balanc mezi praktičností v dopravě a pohodlím lidí, kteří ve městě žijí. Osobně nemá nic ani proti ježdění na kole. Má však pocit, že někteří ideologičtí fanatici, kteří snad všechny občany, kteří nejezdí na kole pořád, chtějí buď donutit používat kolo, nebo je podle Vávry dokonce zničit. Jistěže zrod automobilismu vedl k tomu, že se ulice zaplnily auty, ale podle Vávry je iluzorní myslet si, že před postavením prvního automobilu panoval v ulicích městský ráj. To je omyl. Po ulicích jezdili koně, kteří táhli kočár, drožky, rykšové a jiné povozy, a protože každý kůň vyměšuje, na ulicích byla spousta kobylinců. „Na konci 19. století to vypadalo tak, že se ty města utopí v hovnech,“ pravil Vávra s tím, že proroci zkázy tehdy městům předvídali „hovno zkázu“. Jenže k té nedošlo.

A stejně tak nedojde ani k další zkáze. Bez ohledu na to, jak dlouho o tom budou mluvit kupříkladu lidé ze spolku Auto*Mat. Ty Vávra počítá mezi fanatiky, kteří nechtějí vést reálnou diskusi a argumentují rozsahem cyklostezek v Berlíně, aniž by vzali v potaz, že v Berlíně žije asi třikrát tolik víc lidí než v Praze. Také má třikrát víc cyklostezek. Při srovnání počtu obyvatel jsme na tom s cyklostezkami podobně. Přestože Berlín leží povětšinou v rovině a není tak kopcovitý jako Praha.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: tle

Mgr. Marek Novák, MBA byl položen dotaz

Návrat ke kormidlu

Politice Pirátů moc nerozumím, ale není snad přirozené, že opoziční strany doufají v to, že se dostanou k moci? Teda možná mimo SPD, u které mi přijde, že jí vlastně být v opozici vyhovuje. A co se týká ANO. Podle všeho volby vyhrajete, otázkou je, s kým chcete uzavřít koalici? Zdá se, že máte zásad...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

OSN jde české školáky učit o klimatu a o „radosti z migrace“

4:44 OSN jde české školáky učit o klimatu a o „radosti z migrace“

Do výuky dětí v otázkách klimatu na českých školách zasahují nejen neziskové organizace. O klimatick…