Náš národ v tom hrál roli pasivních, ale někdy i aktivních pomocníků. Všeobecně řečeno, nijak se proti tomu viditelně nebouřil, pokud přímo nepodepisoval petice a rezoluce proti „lumpům a zrádcům“. Média samozřejmě vždy stála na té „správné“ straně. Tedy na straně věznitelů. Měla jasno. Lidé přes vládní propagandu mnohdy pochybovali, ale to bylo tak asi jediné, co se s tím dalo dělat.
Pravdou je, že protestovat by mnohdy znamenalo riskovat vlastní život. Určitě v době nacismu a také v 50. letech, tedy v době komunistického režimu. Stojí za to o tomto jevu přemýšlet a zkusit se poučit, čeho se vyvarovat. Každá aktuální moc má totiž tendenci sama sebe vnímat jako „jedinou správnou“, konající dobré věci v zájmu těch vyšších hodnot, s představou vlastního věčného trvání. Měli bychom se naučit na věci hledět s větším nadhledem, tlumit vzedmutí emocí svých i ve společnosti a moc trestat v rukou státu pokud možno směrovat jen na skutečně pro lidi nebezpečné činy. I dnešní moc vykazuje čím dál tím silnější tendenci sklouznout do našich vyjetých historických kolejí.
Máme nejvíc vězňů ve srovnání s okolními státy, máme nejdelší průměrnou dobu trestů, jednu z nejvyšších recidiv. Ve věznicích je velké množství lidí, kteří se dopustili něčeho, co nijak zásadně neohrožovalo životy a zdraví spoluobčanů. Do vězení se v poslední době dokonce dostávají i lidé za své názory a jejich poněkud bizarnější formu prezentace. K tomu naše věznice ani vzdáleně nepřipomínají něco, čemu bychom mohli říkat západoevropský standard, nebo alespoň průměr.
Jen pro ilustraci uvedu úryvek z pamětí Karla Kramáře, prvního československého premiéra:
„…viděl jsem svou celu v celé její ohavné špíně, po stěnách pornografické kresby, nápisy a v tom všem já, jeden z předních parlamentářů českých a rakouských… – zdálo se mně, že nic nemůže být hroznější než ta noc v smrduté, špinavé cele pro vrahy a zloděje“.
Na rozdíl od vrahů a zlodějů se však Karel Kramář těšil mnoha výhodám, které Rakousko poskytovalo politickým vězňům. Mohl být oblečen do vlastního civilního oděvu, stravu si mohl nechat posílat z restaurace, předplatit si tisk. Do cely si mohl koupit vlastní židli, umyvadlo a knihovničku. Jeho žena a další členové rodiny či přátelé ho mohli navštěvovat každý týden.
Jak je tomu dnes, více než sto let po zážitku Karla Kramáře? Špína, kresby a nápisy zůstaly, zůstaly i stejné budovy bez zásadních změn. Civilní oděv u nás odsouzení nosit nesmí, strava je často hodně podprůměrná. Vlastní židli a knihovničku mít nesmíte a rodina za vězni smí jednou měsíčně. To jsme se to o moc dál neposunuli, spíš naopak zhoršili. Pravda, od dob starého Rakouska náš systém vězeňství prošel „laskavou" péčí totalitního režimu jistými změnami. Z toho se doposud nevzpamatoval a ani nevypadá, že by se vzpamatovat chystal.
Nové, liberální demokracii to, zdá se, vyhovuje. Stejně tak vyhovuje trestní zákon, vycházející z principů zákonnosti bývalého režimu, takže se „okradení státu a EU“ trestá přísněji než zabití, neúkladná vražda, nemluvě o znásilnění. Když to teď na Slovensku Ficova vláda mění a směřuje k standardům trestního práva v Rakousku nebo Německu, progresivní zastánci liberální demokracie pořádají protesty s podporou politických neziskovek.
Tak si základy komunistického práva našly své nové hlasité zastánce. Hájí přeci ty tolik skloňované „hodnoty“. Naše vláda nic z toho měnit nechce, že, pane premiére Fialo, ministře Blažku a ministře Rakušane. Možná se sami jednou budete divit jako Karel Kramář, ale to už bude pozdě.
Vyšlo na Vasevec.info. Publikováno se souhlasem vydavatele
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV